مدرسه عشق و عقلانیت

پیوند: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=101309

رحیم پور ازغدی

 

 

 

 

 


دکتر رحیم‌پور ازغدی: بررسی‌ها در قرآن نشان می‌دهد كه اساس خانواده قرآنی، عشق و ایثار است.

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست قرآن، جامعه، خانواده از سلسله نشست‌های بخش خانواده نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، شب گذشته در سالن اصلی نمایشگاه با حضور استاد حسن رحیم‌پور ازغدی برگزار شد.

وی در ابتدای این برنامه با استناد به آیات قرآن و روایات به چند بعد از ابعاد خانواده‌ قرآنی اشاره كرد و اظهار داشت: در قرآن كریم جای خاصی به بحث خانواده و زن و مرد پرداخته نشده، بلكه به صورت پراكنده و در بعضی از آیات به مباحث اقتصادی و رابطه حقوقی خانواده اشاره شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب افزود: هیچ بعدی از ابعاد خانواده نیست كه در قرآن به آن اشاره نشده باشد و قرآن، عشق را بنیان و اساس تمام عالم، تفسیر می‌كند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینكه بعضی جوامع خانواده‌ را نهاد واسطه بین فرد و جامعه می‌دانند، به رابطه زن و مرد در خانواده اشاره كرد و بیان داشت: قرآن نظری خلاف این دارد، چرا كه خانواده از نظر قرآن دارای جایگاه والایی است و ریشه زن و مرد خیلی بالاتر از رابطه جنسی است و در حوزه انسان و كیهان شناسی یكی از اسرار عالم است، طوری كه اساساً قرآن بنیان تمام عالم را براساس عشق و كشش بین زوجین تفسیر می‌كند.

وی با تاكید بر این نكته، مسئله كشش زن و مرد و رابطه‌شان را یك میل الهی دانست كه غریضی نبوده و در طبیعت آنها نهادینه شده است.

درهای آسمان در 4 موقعیت اشاره كرد و اظهار داشت: زمان بارش باران‌، باز كردن در كعبه، نگاه عاشقانه فرزند به چهره پدر و مادر و زمان ازدواج یك زن و مرد رحمت خدا شامل زمینیان می‌شود.

*خانواده، مدرسه عشق و عقلانیت است

این مدرس دانشگاه در ادامه بیانات خود تصریح كرد: تشكیل خانواده در فرهنگ قرآنی یك اضطرار حیوانی نیست، بلكه با توجه به آیه 51 سوره الذاریات، بنای عالم بر عشق و جفت است و كشش الهی است كه زن و مرد عاشق یكدیگر می‌شوند و در كل عالم اساس همین عشق است و ازدواج كه رزق طیبه الهی است و با تشكیل خانواده اسلامی باعث نشاط و به لحاظ اقتصادی جامعه را كمك خواهد كرد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: عشقی كه در دنیا بین زن و شوهر به وجود می‌آید، محدود به این دنیا نیست، بلكه با توجه به آیات 22 تا 24 سوره رعد در عالم دیگر ادامه می‌یابد و در جای دیگر از قرآن در سوره زخرف آمده است كه خانواده پاكی كه در دنیا بودند، در آخرت بدون هیچ مشكلی در اوج خواهند بود.

وی انسان‌هایی را كه به خاطر خداوند صبر در برابر مشكلات دارند، نماز را محترم می‌دانند، از قدرت و علم و ثروتی كه خدا به آنها داده، تنها خود استفاده نمی‌كنند، بلكه به دیگران نیز كمك می‌كنند و بدی را با خوبی جواب می‌دهند را انسان‌هایی نیك عاقبت دانست كه فرشتگان به آنها تبریك می‌گویند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به این نكته تصریح كرد: زن را نباید از مالكیت اقتصادی محروم كرد، بلكه او را باید در این فعالیت آزاد گذاشت و مسئولیت اقتصادی را نباید به دوشش انداخت، چرا كه نیاز مالی زن باید با احترام برآورده شود كه همین مسئله یك نكته مثبت در حقوق زن است.

وی در ادامه این مطلب با اشاره به سخنی از امام صادق (ع) تصریح كرد: اگر مردی نیاز زنش را در حد مطلوب برآورده نكند، وظیفه حاكم شرع است كه آنها را از هم جدا كند و در جای دیگر با استناد از سخنی از حضرت علی (ع) مرد باید زندگی راحت و آسوده را برای همسرش فراهم كند و اگر مرگ مردی موجب خشنودی و راحتی خانواده‌اش شود، این مرد مورد نفرین خدا قرار می‌گیرد.

رحیم‌پور ازغدی، یكی دیگر از خصوصیت‌های خانواده قرآنی را عقلانیت در اقتصاد خانواده بیان كرد و گفت: معاش و حسابرسی، پس‌انداز و برنامه‌ریزی در زندگی نكاتی است كه باید به آن اهمیت داد و برای ازدواج، تنها بلوغ جنسی كافی نیست، بلكه رشد عقلی و مدیریت مالی آن نیز مهم است.

رحیم‌پور ازغدی: اساس خانواده قرآنی عشق و ایثار است

*ازدواج از نظر قرآن

رحیم‌پور ازغدی در ادامه این نشست به ازدواج و مسایل آن اشاره كرد و گفت: اسلام تنها دینی است كه هیچ مانع طبقاتی، سنی، نژادی، نگذاشته است، بلكه می‌گوید: با رعایت اخلاق و حقوق اسلامی مثل انسان به هم نزدیك شوید.

وی در ادامه افزود: اسلام نه تنها با عقده جنسی مخالف است، بلكه ازدواج راحتی قبل از بلوغ را بدون مانع دیده است كه اینها همه واقع‌بینی و سند افتخارات فرهنگی و حقوق جنسی در اسلام است.

این استاد دانشگاه در ادامه بحث خود به باز شدن درهای آسمان در 4 موقعیت اشاره كرد و اظهار داشت: زمان بارش باران‌، باز كردن در كعبه، نگاه عاشقانه فرزند به چهره پدر و مادر و زمان ازدواج یك زن و مرد رحمت خدا شامل زمینیان می‌شود.

وی در ادامه این مطلب افزود: خانه‌‌ای كه با ازدواج آباد شود در نزد خدا بسیار عزیز است و منفورترین چیز در نزد خدا، خانه‌‌ای است كه با طلاق از هم پاشیده می‌شود و بنا به فرمایش امام صادق (ع) ازدواج كنید و طلاق نگیرید، گرچه حلال است، اما چیز بدی است، به طوری كه عرش خدا به لرزه در می‌آید.

وی با بیان اینكه لحظه‌ای كه عشق شكست می‌خورد، عرش خداوند به لرزه درمی‌آید، تصریح كرد: اینها همه حرمت عشق است كه در نزد خداوند بسیار مهم و باارزش است.

استاد رحیم‌پور ازغدی، ازدواج را برخلاف ادیان دیگر نیاز جنسی خبیث ندانست، بلكه اگر افراط تفریط نباشد، نعمت و رشد معنوی در پیش خواهد داشت و تنها دینی كه گفته ازدواج و رابطه زن و مرد و رابطه جنسی صاحب پاداش است، اسلام است، چرا كه نگاهش به عشق و جنسیت نگاه معنوی است كه نه تنها مانع معنویت نمی‌شود، بلكه دین را كامل و به خدا نزدیك می‌كند.

رحیم‌پور در ادامه بحث ازدواج قرآنی با اشاره به این نكته كه زیبایی نباید زیاد مورد توجه قرار بگیرد، گفت: موقع ازدواج، زیبایی مهم است، اما اصالت تنها به زیبایی نیست و اگر معیار برای ازدواج تنها زیبایی باشد، این زیبایی باعث هلاكتشان خواهد شد و تنها تمام ارزش‌ها و زیبایی‌ در داشتن تقوا است.

وی به روایتی از امام علی (ع) در خصوص انتخاب همسر برای دختران اشاره و تصریح كرد: پدران دخترانشان را به عقد پسران اهل تقوی در بیاورند كه اگر دختری به زور به عقد فاسد درآورده شود، آن پدر قطع رحم كرده است.

محبت و احترام به زن علایم ایمان قرآنی و توحیدی است

*الگوی مصرف در خانواده

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان نشست، الگوی مصرف را یكی از مسایل اسلامی خانواده‌ها برشمرد و گفت: بنا به فرمایش امام صادق (ع) هركس خانه‌ای بیش از حد نیازش و برای ریا و فخرفروشی به دیگران بسازد، روز قیامت برای تك تك آجرهای آن دیوار باید جواب پس بدهد و در آن روز آن ساختمان‌ها بر روی شانه‌اش كه شعله‌ور است، قرار می‌گیرد.

*فرد مُصرف مورد نفرت خداست

رحیم‌پور ازغدی، خرید هر چیزی بیش از حد نیاز، خوردن آنچه كه مال فرد نیست، گرچه هزینه‌اش را خود پرداخت كرده باشد را از نشانه‌های فرد مصرف دانست و با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: كسی كه هر چیزی را بیش از حد نیازش فراهم كند، در مال دیگران دخل و تصرف كرده است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.