صف‌آرایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مقابل یکدیگر/ لاریجانی با وزیر احمدی نژاد به مصاف عارف و مطهری می‌رود

فراکسیون ولایت با 188 عضو که پیش از این علی لاریجانی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود برای ریاست مجلس دهم معرفی کرده بود در جلسه روز گذشته خود محمدرضا دهقان و حمیدرضا حاجی بابایی منتخبان طرقبه و همدان را به عنوان گزینه های نایب رئیسی انتخاب کردند.

 

روز گذشته فعالیت رسمی مجلس دهم آغاز شد و نمایندگان مجلس در اولین اقدام در دو فراکسیون ولایت و امید نامزدهای انتخابات هیات رئیسه مجلس را تعیین کردند تا در صحن علنی مجلس درباره آنها رای گیری شود.



فراکسیون ولایت با 188 عضو که پیش از این علی لاریجانی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود برای ریاست مجلس دهم معرفی کرده بود در جلسه روز گذشته خود محمدرضا دهقان و حمیدرضا حاجی بابایی منتخبان طرقبه و همدان را به عنوان گزینه های نایب رئیسی انتخاب کردند.

همچنین غلامرضا کاتب، فرهاد امیرآبادی، حسین علی حاجی دلیگانی، عباس پاپی زاده، امیرحسین قاضی زاده و اکبر رنجبرزاده نیز با اکثریت آرا به عنوان گزینه های دبیری هیئت رئیسه از سوی فراکسیون انتخاب شدند.

 

محمد آشوری، بهروز نعمتی و مجید ناصری نژاد نیز گزینه های فراکسیون ولایت برای ناظران انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم هستند.

اما در جناح مقابل فراکسیون امید که پیش از این محمدرضا عارف را به عنوان نامزد مورد حمایت خود برای ریاست مجلس معرفی کرده بود نیز علی مطهری و مسعود پزشکیان را به عنوان گزینه های نواب رئیس انتخاب کردند.

به این ترتیب در روز انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس شاهد رقابت سختی میان نامزدهای فراکسیون های ولایت و امید خواهیم بود. در بحث ریاست علی لاریجانی با محمدرضا عارف به رقابت خواهد پرداخت. این در شرایطی است که بسیاری شانس علی لاریجانی را برای تصدی کرسی ریاست بیشتر می دانند و دلیل ان نیز تجربه بیشتر در این زمینه و مقبولیت وی حتی در اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت است.

اما در موضوع انتخاب نواب رئیس شرایط متفاوت از ریاست خواهد بود. محمدرضا دهقان برای کرسی نایب رئیسی اول باید با علی مطهری رقابت داشته باشد. دهقان تا پیش از این در میان گزینه های نایب رئیسی نبوده است اما از علی مطهری به عنوان یکی از بخت های اصلی تصاحب کرسی لابی های پنهان مجلس یاد شده بود که در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان دارای مقبولیت است.

مطهری به واسطه مواضع خود در مجلس نهم و نقد عملکرد دولت مقبولیت خود را در مجلس افزایش داده است و این موضوع می تواند برگ برنده وی در انتخابات نایب رئیسی مجلس در مقابل دهقان باشد.

نتیجه رقابت میان مطهری و دهقان به مراتب قابل پیش بینی تر از رقابت پزشکیان و حاجی بابایی خواهد بود. چراکه مطهری در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مقبولیت دارد و این موضوع برگ برنده وی خواهد بود. اما رقابت میان پزشکیان و حاجی بابایی به مراتب سخت تر و پیچیده تر است.

حاجی بابایی که سابقه وزارت آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی نژاد را دارد از حامیان رئیس جمهور سابق است و علاوه بر حمایت اصولگرایان معتدل، می تواند حمایت نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد را نیز به همراه داشته باشد.

اما در طرف مقابل نیز پزشکیان در سال های اخیر نشان داده است در میان اصولگرایان نیز چهره مقبولی دارد و علاوه بر این رای اعضای فراکسیون امید و اصلاح طلبان را خواهد داشت. بر همین اساس به نظر می رسد رقابت برای کرسی نایب رئیسی دوم حساس تر از نایب رئیسی اول خواهد بود.

منبع:نامه نیوز

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.