تهران، ریاض و سرنوشت مبهم حج 95/ عربستان تن به پذیرش حجاج ایرانی می‌دهد؟

 

حج امسال با اما و اگرهای بسیاری همراه است؛ تهران و ریاض هنوز به توافقی در این زمینه نرسیده اند.

امروز بیانیه حج 95 سازمان حج و زیارت به صادر خواهد شد، بیانیه ای که به احتمال زیاد، همراه با لغو مراسم حج امسال برای زائران ایرانی همراه خواهد بود.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت شب گذشته با تاکید بر اینکه هیچ تفاهم نامه ای با وزارت حج عربستان امضا نشده است، گفت: در صورت نپذیرفتن خواسته‌های ایران از سوی عربستان، روز یکشنبه بیانیه حج 95 اعلام خواهد شد. r />از چند هفته پیش مذاکرات هیئت حج ایرانی با وزارت حج عربستان برای برگزاری مراسم حج امسال آغاز شد، گفت وگوهایی که هرچقدر بیشتر پیش می رفت کمتر به نتیجه امیدوار کنند نزدیک می شد، وزارت حج عربستان تهران را مسئول این ناکامی احتمالی می داند و سازمان حج و زیارت ریاض را مسئول عدم امضای توافق نامه معرفی می کند.

تهران که برای اعزام حجاجش به مراسم حج تمتع امسال شرایطی را در نظر گرفته بود هیئتی را برای انجام مذاکرات به عربستان فرستاد، تا در مقابل ریاض نیز شرایط سفت و سختی را برای ورود زائران ایرانی به خاک عربستان تعبیه کند، مذاکراتی که در نهایت روز جمعه با بازگشت هیئت ایرانی از عربستان بدون نتیجه به پایان رسید.

در همین رابطه، “عبدالمحسن الیاس"، سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد: ما در برخورد با هیئت ایرانی شاهد عدم جدیت از سوی آنان بودیم. این تلاش دیگری برای سیاسی کردن مناسک حج است.

رویترز در این باره می نویسد: جمهوری اسلامی ایران همواره عربستان را برای به تاخیر افتادن مذاکرات متهم کرده است. ایران می گوید “نگرانی جدی” در مورد سلامت حجاج خود دارد. رویترز در پایان نوشت: با گذشت حدود 8 ماه از سانحه دردناک منا، عربستان تاکنون در ارائه گزارش جامع در این باره ناموفق بوده است.

عربستان در متن تفاهم نامه اعزام زائران ایرانی به عربستان تغییراتی ایجاد کرده بود که همین موضوع محل اختلاف جدی میان دو هیئت مذاکره کننده بود.

در مقابل علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در تازه ترین اظهار نظر خود درباره کارشکنی عربستان و آینده برگزاری حج 95 گفته بود: اگر عربستان نتواند خواسته های ایران را تأمین کند امسال حجی انجام نخواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه خواسته‌های ایران چه بوده است؟ گفت: بحث اصلی ما تأمین امنیت است، ما در حال حاضر با عربستان رابطه سیاسی نداریم، آنجا هیچ کنسولگری وجود ندارد و از شهروندان ایرانی حمایت کنسولی نمی‌شود، بخصوص با این بی‌کفایتی که ما سال گذشته از دولت عربستان دیدیم که منجر به کشته شدن بیش از 460 نفر از حجاج ما شد، تأمین امنیت حجاج برای ما مسئله بسیار مهمی است.

سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد 461 تن در فاجعه غم انگیز منا در دوم مهرماه و روز عید قربان جان خود را از دست دادند.
پس از آن، ریاض یک روحانی شیعه را اعدام کرد که با واکنش عده ای در ایران و حمله به سفارت خانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد همراه شد، اتفاقی که در نهایت به قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان منجر شد.

اخیرا، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان نیز طی نامه‌ای به پادشاه عربستان سعودی، از وی خواست زمینه ی تشرّف حجاج ایرانی را به فریضۀ حج در سال جاری فراهم کند.
در بخشی از این نامه آمده است: از آنجایی‌که مردم ایران‌زمین دارای تمدن دیرینه هستند، هرگز در تردد حجاج بیت‌الله الحرام مزاحمت ایجاد نخواهند کرد و در اجرای مقررات برگزاری حج، همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

مولوی عبدالحمید ضمن اشاره به آنچه اوضاع نامساعد جهان اسلام خوانده، در این نامه نوشته است: در شرایط فعلی که تفرقه، چنددستگی و بدبینی در جهان اسلام موج می‌زند و دشمنان در صدد تشدید اختلافات هستند، خالی شدن جای حجاج ایرانی در مراسم حج هرگز به صلاح امت اسلامی نیست.

اینکه عربستان مسئولیت بی کفایتی های خود را نمی پذیرد و همچنان بر سیاسی کاری و انداختن توپ اختلافات در زمین ایران تاکید می کند، امری روشن است، اما باید دید، انجام فریضه واجب حج در سال 95 با چه سرنوشتی رو به رو خواهد شد، عربستان تن به پذیرش حجاج ایرانی خواهد داد و شرایط را برای حضور آنها فراهم خواهد کرد یا نه.

منبع:نامه نیوز

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.