.
.
.
.
.
.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شب گذشته (12 اردیبهشت) در برنامه سیم و زر شبکه چهارم سیما با ادامه بحث «چیستی دین» عنوان کرد: وحی به ما گفته است که قطعاً اعمال ما در این عالم آثاری دارد و آثار آن هم دنیوی و هم اخروی است.
وی در ادامه افزود: شخصی از پیغمبر(ص) سؤال کرد که من چه کار کنم از دنیا رفتم بهشتی شوم، پیغمبر گفت: دست پدر و پای مادر را ببوس، آن مرد گفت که اگر از دنیا رفته باشند ، چه کار کنم؟ پیغمبر(ص) گفتند که قبر آنها را ببوس.
ادامـــــــه
خسروپناه با اشاره به اینکه زیارت اهل قبور هم برای درس گرفتن و هم فاتحه و هدیه فرستادن است، افزود: این فعالیتها اثر وضعی در دنیا دارد. حتی یک بوق بی جای ماشین تأثیر دنیوی و اثر وضعی منفی دارد و دین این آثار را ذکر کرده است و این تأثیرات با تجربه و عقل بدست نمیآید.
وی با بیان اینکه هر گزارهای روش شناسی خاص خود را دارد، افزود: وقتی گزارهای تجربی است روش خاص آن هم باید تجربی باشد، گزاره عقلی و دینی هم همینطور است در اینجا اگر بشری بگوید که من کار با چیزی ندارم و هر چه عقلم بگوید انجام میدهم، معنیاش این است که وی با عقل خود ، عقلش را رد میکند چرا که عقل به ما میگوید در رابطه دنیا و آخرت ما نیازمند وحی هستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز ما در دنیایی زندگی میکنیم که گرایشات بی دینی در آن فراوان است بنابراین بنده همیشه در گفتوگوهای ادیان به رهبران دینی میگویم که دنیای مدرنیته پر از بحران هویت و محیط زیست است، ما بیش از گذشته به دین و معنویت دینی نیازمند هستیم، این معنویت دینی را همه ادیان باید دست به دست هم دهند تا در دنیا تحقق پیدا کند.
خسروپناه در ادامه افزود: بنابراین اینطور نیست که ما فقط دین را برای آخرت بخواهیم گرچه عقل مطرح کرده که رابطه دنیا و آخرت را وحی بیان میکند اما این مرگهای ناگهانی، اضطرابها و استرسها و پریشان احوالیها از کجا میآید؟ بسیاری از این افراد حتی مشکل اقتصادی هم ندارند اما همیشه ناراضی هستند این بدترین عذاب است و علتش نیز قطع رابطه انسان با خداوند است.
وی با بیان اینکه انسان پس از جنگ جهانی دوم بیش از پیش فهمید که نیاز به دین و وحی و خدا دارد، اظهار داشت: زندگی بدون خدا معنا پیدا نمیکند من افرادی را دیدهام که مثلا میگویند ما فلانی را دیدهایم و دیگر از دین خوشمان نمیآید، من به این عزیزان میگویم که مگر دین را فلانی به شما داده است؟ شما دین را از خدا و اهل بیت(ع) گرفتهاید. شما به قرآن و روایات باید مراجعه کنید ثانیا شما به لجاجت از من دین را کنار گذاشتهاید چه کسی ضرر کرده است؟
خسروپناه اظهار داشت: نخستین بهداشت روان و درون انسان، انس با خداوند است، کسانی که با خداوند قهر میکنن،د معیشتشان تنگ و نگرانی برایشان ایجاد میشود حال ممکن است یک مسئول و کارگزاری یک کاری انجام داده باشد، دلیل نمیشود که انسان از خداوند قهر کند. به لحاظ بحث اخروی هم اگر از ما سؤال شود که چرا بی دین شدهایم آیا میتوانیم بگوییم که مثلا رفتار خسروپناه باعث شد؟ آیا این حجت است؟
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: بنابراین ما باید به وجدان خود مراجعه کنیم دین هم امر فطری است همه انسانها با فطرت خود متوجه میشوند که نیاز به دین و فطرت و مبدایی دارند اینکه چگونه اندیشیدن و زیستن و مردم را به آنها یاد بدهد، این را فطرت انسانها بدانها میگوید. خود رفتار امام حسین(ع) تا لحظه آخر نشان داد که ایشان تمام عزیزانشان را برای هدایت مردم از دست دادند.
وی در پایان اظهار داشت: من به عزیزانی که گاهی نسبت به دین فاصله میگیرند میگویم که امام حسین(ع) جان خود و فرزندان و عزیزان خود را دادند، زن و بچهشان را اسیر کردند برای اینکه مردم دیندار بمانند و دین از لقلقه زبان دربیاید و ایمان در قلوب انسانهای مؤمن درونی شود، برای این تلاش کردند. آن وقت من چطور باید به راحتی سرمایه عظیمی به نام دین را به بهانهای از دست بدهم؟
منبع:خبرگزاری فارس