محدودیت های اعلام شده عربستان برای زائران ایرانی/حق برگزاری هیچ مراسمی را نداشتیم/ماجرای ربودن اتوبوس زائران توسط وهابی تندرو

محدودیت های اعلام شده عربستان برای زائران ایرانی/حق برگزاری هیچ مراسمی را نداشتیم/ماجرای ربودن اتوبوس زائران توسط وهابی تندرو

 

 

 

 

 

 

 

سعید اوحدی یکشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت:عربستان در طول مذاکرات 11 محدودیت را برای ما در تفاهم نامه قید کرده بودند. در دور اول ما خواسته های خود را به طرف سعودی اعلام کردیم. 

 
وی ادامه داد: ما این محدودیت ها را قبول نداشتیم که دو مورد آن استفاده از ناوگان هوایی ایران برای جا به جایی زائران و صدور ویزا بود. 
 
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت  دغدغه هایمان را در مورد تامین امنیت زائران اعلام کردیم. در دور اول مذاکرات آنها قبول کردند که 11 محدودیت برداشته شده و پیشنهادهای ایران در تفاهم نامه اعمال شود. البته آنها تفاهم نامه ای یک طرفه را پیش روی ما قرار دادند. به آنها اعلام کردیم چرا بعد از قطع رابطه سیاسی این موضوعات را مطرح می کنید. 
 
وی گفت:در دور اول مذاکرات از هشت نفر اعضای هئیت برای پنج نفر ویزا صادر کردند، سال گذشته که تفاهم نامه منعقد شده بود، وزیر حج عربستان در دیدار با ما خواستار عدم برگزاری دعای کمیل توسط زوار ایرانی بود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: این درخواست در شرایطی بود که در دعای کمیل ایرانیان هیچ شعار سیاسی سرداده نمی شود و به وزیر حج عربستان نیز اعلام کردیم مشکل شما دعای کمیل ایرانیان نیست بلکه مشکل این است که شما با تعمد مذاکرات را پنج ماه به تاخیر انداختید.
 
اوحدی تاکید کرد: اعلام کردیم که حق زائران ایران استفاده از ناوگان حمل و نقل ایرانی است. طرف عربستانی بعد از 3.5 ساعت مذاکره این موضوع را پذیرفت. در مورد ویزا نیز اعلام کردند که وزارت خارجه کشورشان هیچ راهکاری ارائه نکرده است. 
 
وی افزود: به مسولان عربستان اعلام کردیم، ایران پیشنهادات خود را از طریق سویس به وزارت حج عربستان ارسال خواهد کرد و تقاضا داریم تا این پیشنهادات در تفاهم نامه لحاظ شود اما در پاسخ به ما گفتند این موضوع جزو اختیارات ما نیست و باید با وزارت خارجه هماهنگ کنیم.
 
اوحدی با بیان اینکه محدودیت دیگر  ممنوعیت هرگونه نصب پرچم در مسیر زائران ایرانی است،افزود:ما راهکار تامین امنیت زائران  را اعلام کردیم. پیشنهاد دادیم که تابلو اطلاع رسانی و پرچم ایران نصب کنیم. چرا باید این محدودیت فقط شامل حال زائران ایران شود. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: محدودیت دیگر درمانگاه های ایران بود که اعلام کردند بیش از 7 درمانگاه نباید داشته باشیم. حتی در اعزام پزشک نیز محدودیت هایی را  اعلام کردند. 
 
به گفته وی آنها اعلام کردند که باید اسامی افراد  ساختار تشکیلاتی برگزاری حج را نیز معرفی کنیم. 
 
اوحدی در مورد راهکار تامین امنیت زائران اظهار کرد:ما مچ بند الکترونیکی را پیشنهاد دادیم که تمام اطلاعات او در این مچ بند باشد. طرف سعودی اعلام کرد که ایران حق استفاده از آنها را ندارد و ما خودمان مچ بند لازم را می دهیم.
 
وی ادامه داد: طرف سعودی اعلام کرد ایرانی ها حق برگزاری هیچ مراسمی را ندارند. آنها درباره محدودیت هایی که اعلام کرده بودند و پاسخ ما هیچ منطقی را برای پاسخگویی نداشتند. 
 
اوحدی ادامه داد:سال گذشته شاهد بودیم که چهل زایر ایرانی را در مدینه دستگیر کرده و بعد از سه روز آزاد کردند. در چنین شرایطی امکانات کنسولی حمایت کننده از حقوق زوار ایرانی است.
 
رییس سازمان حج و زیارت مطرح کرد: دو مورد فراخوان زایران ایرانی برای حج را اعلام کردیم که از تعداد۶۳ هزار نفر صرفا ۱۷ هزار نفر اقدام کردند و ۶ هزار نفر نیز انصراف دادند.این موضوع نشان می دهد که مردم نیز دغدغه دارند.
 
اوحدی گفت:در دور اول مذاکرات، ادب سیاسی را برای پذیرایی از هییت ایرانی اجرا نکردند و زمانیکه با هییت رسمی سیاسی ایران اینگونه رفتار می کنند مشخص است که با زایر چه خواهند کرد به عنوان مثال سال گذشته یکی از افراد تندرو در عربستان در غیاب راننده، اتوبوس زایران ایرانی را با 25 سرنشین ربود و در خلاف جهت  در خیابان به حرکت درآورد که منجر به تصادف شد. اگر اتوبوس با تیر برق برخورد نمی کرد معلوم نبود چه بلایی سر زائران می آمد.  یا اینکه کودکان را یاد می دادند تا با چوب و سنگ به زوار ایرانی حمله کنند.
 
رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد:وزیر حج عربستان در برابر سومدیریت و بی تدبیری این کشور برای تامین امنیت زایران می گفت که امنیت زایران در مکه و مدینه از طرف خداوند حفظ شده است.
 
اوحدی گفت: امام جماعت مسجدالحرام جملات توهین آمیزی را نسبت به شیعیان و ایرانیان بیان کرده است و زمانیکه این موضوع را با وزیر حج عربستان مطرح کردیم به ما گفت این موضوع تصرفات شخصی اوست؛ یکی دیگر از مصادیق بی احترامی نسبت به زوار ایرانی در سال گذشته این بود که در فرودگاه جده ۱۵۰ لب تاب را گرفته و چند روز بعد تحویل دادند.
 
وی درخصوص پیگیری حقوقی فاجعه منا عنوان کرد: وزارت امورخارجه و دادستان کل کشور کارشناسی های متعددی را در این خصوص انجام داده اند و مستندات آماده شده است به گونه ای که از وکلای مطرح حتی در سطح منطقه استفاده شده است تا حقوق خانواده شهدای منا استیفا شود.
 
اوحدی درخصوص حج سال آینده بیان کرد: در پنج ماه گذشته تلاش خود را انجام دادیم و گاه نیز مورد نقد قرار می گرفتیم  که چرا این همه برای اعزام زایر اصرار داریم اما معتقد بودیم برای استیفای حق شرعی حج باید تلاش کرد.
 
رییس سازمان حج و زیارت گفت: برای اعزام زایر به حج در سال آینده پیگیر هستیم تا این حق شرعی اقامه شود همچنین پیگیر سهمیه هایی که برای امسال وجود داشت نیز هستیم.
 

وی درخصوص امکان تغییر نظر مسولان حج عربستان  پذیرش زایران ایرانی در فرصت باقی مانده گفت: برای اعزام ایرانیان به حج باید ۲۰ قرارداد با عربستان منعقد شود که یک ماه زمان می برد و به لحاظ اجرایی به هیچ عنوان امکان آن وجود ندارد.

منبع:میزان

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
  • شعار سال

    آپلود عکس
  • حاج قاسم

    آپلود عکس
  • نماهنگ زیبای مدافعان حرم

  • پند هاي امام علي عليه السلام

  • همسنگران

    همسنگران