عراقچی: هیچ یک از شروط نه گانه رهبری در اجرای برجام نقض نشد/ تحریم‌ها عملا برداشته نشده

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران صبح امروز در نشست خبری که به منظور اجرای یک ساله برجام در باشگاه خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به خبرگزاری دانشجو پیرامون اظهارات ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام مبنی براینکه بعضی از شروط نه گانه مقام معظم رهبری در اجرای برجام عملی نشد گفت: صحبت های ولایتی در مصاحبه را گوش کردم و فکر می کنم عمده نقطه نظرات ایشان مربوط به همان بحث خطوط قرمز بود که توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردند.

 

وی تاکید کرد: فکر می کنم و مدعی هستم که هیچ یک از نه بند مندرج در نامه مقام معظم رهبری که اجرای برجام را منوط به آن نه بند کرده بودند نقض نشده است که اگر نقض شده بود برای ما مهمترین شاخص فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

 

عراقچی تصریح کرد: اگر فرصت بود تمامی نه بند را یک به یک مرور می کردیم اما این فرصت نیست.

 

عضو تیم مذاکره کننده ایران  ادامه داد: بعضی از این 9 بند مربوط به قبل از اجرایی شدن برجام می شوند یعنی در حقیقت شرط اجرایی شدن برجام بودند، مواردی از این دست که هر اقدامی که در اراک انجام می دهیم باید بعد از بسته شدن PMD باشد یا اینکه صادرات مواد غنی شده در روسیه باید پس از دریافت کیک زرد از روسیه باشد در حقیقت باید این ها محقق می شد تا برجام اجرایی شود که فکر می کنم همه این ها محقق شده است که اگر نشده بود برجام اجرایی نمی شد و به ما اجازه اجرایی شدن آن را نمی دادند.

 

معاون وزیر خارجه افزود: برخی از شروط نه گانه مربوط به بعد از اجرایی شدن برجام می شد پیرامون مراقبت ها و دقت هایی که باید بعد از اجرای برجام صورت می گرفت.

 

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم که تاکنون ما مقید بودیم تمامی این موارد را رعایت کنیم و اگر جایی نکته ای وجود داشته باشد هیئت نظارت بر برجام آن را بررسی می کند.

 

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به تصویب ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران در کنگره امریکا آیا همچنان ایران برای فروش آب سنگین تولیدی به ایالات متحده مصر است اظهار داشت: ما هیچ گونه اصراری نداریم که آمریکا و یا هر کشوری دیگری آب سنگین ما را بخرند.

 

عضو تیم مذاکره کننده ایران ادامه داد: ما طبق برجام متعهدیم که آب سنگینمان را برای فروش عرضه کنیم و هر مشتری که برای آن پیدا شود و آن را بخرد ما نیز از آن استقبال می کنیم.

 

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ایران به جز راکتور آب سنگین اراک کارخانه تولید آب سنگین اراک را نیز دارد تصریح کرد: این کارخانه در حال حاضر سالی 25 تن آب سنگین تولید می کند و نیاز اصلی ما به آب سنگین زمانی است که راکتور آب سنگین اراک راه اندازی شود که در آن مقطع زمانی چیزی حدود صد تن خواهیم داشت که از همین الان 130 تن را انبار و ذخیره کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه نیاز آزمایشگاهی و نیاز معمولمان زیر یک تن است افزود: این یک کالای ارزشمندی است که هر عقل سلیمی اقتضا می کند به بازارهای بین المللی عرضه کرده و بفروشد به ویژه آنکه این امر عاملی خواهد بود برای شناسایی ایران به عنوان یک تولید کننده آب سنگین از این رو اگر کسانی طالب آن باشند ما برای مذاکره برای فروش آن آماده هستیم اگر هم نباشند این کالای ارزشمندی است که در جای خودش است و مشتری خودش را در زمان خودش حتما پیدا خواهد کرد.

 

عراقچی تاکید کرد: اصراری به خریدن آمریکایی ها نداریم اما منعی برای فروش آن به آمریکایی ها نداریم مگر آنکه آمریکایی ها خودشان برای خودشان مانع ایجاد کنند.

 

عراقچی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا تضمینی برای آزاد کردن تمام و کمال اموال ایران وجود دارد؟ یادآور شد: طبق برجام همه اموالی که بانک مرکزی در خارج از کشور داشته و به قول آنها فریز شده بوده آزاد شده و دسترسی بانک مرکزی به آنها برقرار شده است.

 

عضو تیم مذاکره کننده با بیان اینکه بانک مرکزی در حال حاضر قادر به مدیریت منابع ارزی خود به صورت کامل در خارج از کشور است، تصریح کرد: ممکن است در پاره ای از مسائل مشکلاتی وجود داشته باشد. به طور مثال ممکن است در یک حساب خاصی بانک مرکزی بخواهد پولی را منتقل کند که به دلیل آنکه بانک مربوطه هنوز روابطش تنظیم نشده این کار قابل انجام نباشد و یا ممکن است در تبدیل یک ارز به ارزی در جایی با مشکل مواجه شده باشد اما به مثابه فریز و یا مسدود بودن اموال ایران در خارج از کشور نیست.

 

وی تاکید کرد که همه اموال ایران آزاد است.

 

عراقچی در ادامه افزود: اگر خاطرتان باشد آن اوایل آقای کری می گفت تنها سه میلیارد دلار از اموال ایران آزاد شده است هفته پیش نیز آقای استیفان اعلام کرد که 50 میلیارد دلار آزاد شده و در اختیار ایران قرار گرفته است اما حتما آنها آن 30 میلیارد دلاری که ما در چین داریم را حساب نکرده اند.

 

عضو تیم مذاکره کننده یادآور شد: بنابراین می بینید که اکثر پول های ما امروز آزاد شده و در دسترس ما قرار دارد ممکن است یک مقدار مشخصی در یک کشوری این مسئله با مشکل مواجه شده باشد می پرسید چرا؟ چون آن کشور مربوطه چندان علاقه مند نیست که این پول ها خارج شود.

 

وی با بیان اینکه تمامی این موارد را طی چند ماه گذشته پیگیری کرده و در حال پیگیری هستیم، بیان داشت: به لحاظ قانونی و کلی دسترسی به اموال و دارایی های ما در خارج از کشور وجود دارد. آنها قابل مدیریت و خرج کردن هستند که اگر مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد آن مشکلات موردی است.

 

عراقچی تصریح کرد: جایی دیدم یکی از منتقدان گفته بود همه پول های ما مسدود است و حتی پول نفتی که می فروشیم به کشور بازنمی گردد؛ اگر این گونه است پس مملکت چه طور می چرخد؟ فکر می کنم باید از بحث های شعاری و احساسی فاصله بگیریم و واقعیت صحنه را از گزارشات بانک مرکزی ببینیم.

 

عضو تیم مذاکره کننده در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم گشایش های مطلوبی انجام گرفته اما همچنان تا وضع مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به آنها تلاش می کنیم همچنین از کارهایی که اروپایی ها و آمریکایی ها انجام داده اند نمی گذریم و آنها را پیگیر خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.