شش دلیلی که ایران در یمن ورود نظامی مستقیم نمی کند

سایت المانیتور با اشاره به این که عربستان سعودی بیهوده انگشت اتهام را درباره معضلات کنونی در یمن به سوی ایران گرفته است می نویسد:"یک سال پیش عربستان سعودی یمن را بمباران کرد و آن کشور به طور مستقیم در بحرین مداخله نموده و نیروی زمینی وارد کرده است اما جالب اینجاست که انگشت اتهام را بسوی ایران گرفته است. با کمک ماشین تبلیغاتی و رسانه ای ریاض مدعی است که برای مقابله با “تهدید” ایران وارد عمل شده است. واقعیت آن است که شش دلیل وجود دارند که نشان می دهند ایران مایل به ورود نظامی مستقیم در داخل یمن نیست".

ادامه مطلب

به گزارش خرداد، این سایت در ادامه شش دلیل را بر می شمارد: 
 
نخست آن که حفظ وضع موجود برای ایران مهم تر از رسیدن به وضع مطلوب و دلخواه است. شما پیش از آن که بخواهید به سودی دست یابید باید سرمایه خود را حفظ کنید. واقعیت آن است که اکنون عراق و سوریه برای ایران اولویت دارند نه یمن. 
 
نکته دوم آن که ایران در طول تاریخ آموخته که حضور دولتی در مناطقی که اکثر بافت جمعیتش مذهبی متفاوت با آن دولت دارند امری خطرناک است. تهران از قابلیت های استراتژیک خود آگاه است. برای مثال می داند که اقدام احتمالی نظامی در یمن به نفعش نخواهد بود. 
 
نکته سوم آن که تهدیدات منطقه ای تهدیدی علیه امنیت ملی ایران است. اکنون مبارزه با افراط گرایی اولویت سیاست خارجی ایران است. حسن روحانی رییس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از این فرصت استفاده کرده اند تا اولویت های ایران را اعلام کنند. از دید آنان در دوران پسا برجام هیچ چالشی بزرگتر از مقابله با تروریسم منطقه ای به خصوص تروریسم متوجه از جانب گروه داعش وجود ندارد چرا که آنان در نزدیکی مرزهای غربی ایران هستند. در نتیجه علیرغم ان که یمن برای ایران یک فرصت است جلوگیری از دامنه دار شدن بحران برای ایران مهم تر از ورود مستقیم به ان کشور است. 
 
نکته چهارم آن که دولت روحانی باورمند به لزوم بهبود روابط با کشورهای منطقه و جهان از طریق اقدامات مسئولانه است. یک حمله نظامی در یمن نمی تواند از سوی جامعه بین المللی اقدامی مسئولانه قلمداد شود. اقدامات عربستان سعودی غیر مسئولانه بودن چنین کاری را نشان می دهد. ایران از حملات اخیر به سفارت عربستان در تهران درس آموخته است و می داند که اقدامات تحریک آمیز تا چه اندازه به ضرر منافع ملی اش و کل منطقه خواهد بود. ایران نمی خواهد این فرصت را به عربستان سعودی بدهد که خود را به دلیل حمله علیه یمن توجیه کند. 
 
نکته پنجم آن که ایران به دلیل سو استفاده دستگاه های بلیغاتی و رسانه ای ریاض دست به مداخله نظامی در یمن نمی زند. ریاض و متحدانش در منطقه به ایران هراسی دامن می زنند و هرگونه اقدام نظامی ایران را یمن می تواند ابزاری در اختیار ریاض برای تبلیغات ضد ایرانی قرار دهد. این موضوع سبب انحراف افکار عمومی از اقدامات سعودی ها در یمن خواهد شد. 
 
نکته ششم آن که ایران و متحدانش می دانند که یمن نیازی به قوای پیاده نظم ندارد بلکه نیازمند موشک های میان برد و دوربرد و چنگنده و بالگرد است. ایران هرگز این نیازمندی را برای یمنی ها به دو دلیل عمده تامین نکرده است. نخست آن که این موضوع تهدیدی برای توافق هسته ای خواهد بود و دوم آن که ایران را در جایگاه رویارویی مستقیم با عربستان سعودی قرار خواهد داد. هیچ یک از این دو برای ایران نتیجه خوبی در بر نخواهند داشت. ایران اکنون اولویتش بهبود وضیت اقتصادی در داخل و مبارزه با تروریسم منطقه ای است. در نتیجه به دلایل ذکر شده ورود احتمالی نظامی ایران به بحران یمن به نفع منافع ملی این کشور نخواهد بود. 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.