ستاوردهای برجام فوق‌العاده بوده است/ موضوعی که تا آخرین لحظه مذاکرات مقاومت کردیم/ ایران، نخاله نمایشگاه نانو تکنولوژی ژاپن است!

 

عباس عراقچی معاون بین المللی وزارت امور خارجه عصر امروز در همایش گرامی داشت بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی در مورد عوامل تصمیم گیرنده قدرت یک کشور تصریح کرد: همان طور که رهبری چند روز پیش هم تکرار کردند آن چه که باعث دستاوردهای برجام شد عوامل درونی قدرت بود ان چیزی که به یک کشور قدرت می دهد عوامل درونی آن کشور است.

 وی افزود: دستاوردهای برجام فوق العاده بوده است آنچه واقعیت است و تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد دستاوردهای بزرگی است که ملت ایران توانسته در طی مقاومت به دست آورد متاسفانه برجام درگیر برخی از دعواهای سیاسی شده است که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

 

عراقچی با تاکید اینکه اگر در عرصه هسته ای پیشرفت هایی را داشته ایم دشمن ما هم در عرصه تحریم پیشرفت کرده است بیان داشت: در حقیقت در طول دوازده سال گذشته شعار مردم ایران انرژی هسته ای حق مسلم ماست بوده است که در این مذاکرات این شعار محقق شد.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه آب سنگین و غنی سازی حساس ترین برنامه هسته ای ایران است اظهار داشت: غنی سازی و آب سنگین در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی حفظ گردید و تکنولوژی آن به دست آمد و این تنها موردی است که شورای امنیت در مورد یک کشور در حال توسعه چنین تصمیمی را می گیرد دستاورد دیگر برجام خارج شدن ایران از تحریم بین المللی و دور شدن خطر تهدید از ایران بود.

 

وی با تاکید بر شکست پروژه ایران هراسی پس از برجام تصریح کرد: شکست پروژه ایران هراسی و شکست آنهایی که تلاش داشتند اجماع جهانی را برای ایران به همراه آورند نتیجه دوم مذاکرات هسته ای بود نتیجه سوم مذاکرات هسته ای رفع تحریم ها علیه ایران بود که در پی آن اتحادیه اروپا تحریم ها را لغو، رئیس جمهور آمریکا همه تحریم های قبلی خود را لغو کرد.

 

وی با طرح این سوال که دستاوردهای به دست آمده در موضوع هسته ای ناشی از چه چیزهایی است پاسخ داد: دستاوردهای هسته ای ناشی از عوامل درونی و اقتدار درونی نظام و کشور است مولفه های قدرت برای رسیدن به نتیجه مذاکرات هسته ای متعدد است اما چهار مولفه به نظر من از همه آنها دارای اهمیت بیشتری است.

 

عراقچی افزود: اولین مولفه توانمندی های نظامی کشور بود که جمهوری اسلامی توانسته است به این توانمندی ها برسد اگراین توانمندی ها را نداشتیم با 4 حمله می توانستند هر آنچه می خواستند از بین ببرند لذا موشک های ما بزرگترین مولفه قدرت بود که دشمن ما را از حمله نظامی ناامید کرد و توانست توانایی جمهوری اسلامی را برای عمل متقابل تعیین کند اگر چنین قدرتی وجود نداشت یا در مذاکرات حضور پیدا نمی کردند و یا اگر حضور می یافتند امتیازی را به ما نمی دادند.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در مورد مولفه های دیگر به نتیجه رسیدن دستاوردهای مذاکرات هسته ای بیان داشت: مولفه دوم توانمندی مردم ایران است که در برابر تحریم های اقتصادی توانستند مقاومت کنند و صاحبان تحریم ها را ناامید کردند تحریم ها فشارها و هزینه هایی برای مردم به همراه داشت که هنوز این فشارها ادامه دارد اما باعث نشد ملت را وادار به بالا بردن دستان خود کنند اگر امید داشتند که مردم در مقابل تحریم ها تسلیم می شوند حتما تحریم های خود را ادامه می دادند.

 

وی با اشاره به اینکه مولفه سوم به نتیجه رسیدن دستاوردهای مذاکرات قدرت توانمندی علمی کشور بود اظهار داشت: مولفه سوم قدرت توانمندی های علمی و فناوری در عرصه هسته ای بود که رهبری در این موضوع گفته اند که آنها زمانی پای میز مذاکره آمدند که ما یک سانتریفیوژ را به 19 هزار سانتریفیوژ تبدیل کرده بودیم وقتی انها پای میز مذاکره آمدند که دیدند چرخه هسته در ایران کامل شده است.

 

عراقچی با اشاره به اینکه مولفه دیگر توانمندی های دیپلماتیک در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بود تصدیق کرد: قدرت دیپلماسی یک کشور قدرتی است که می تواند سایر قدرت های دیگر را در عرصه بین الملل نقد کند و آنها را تبدیل به منافع ملی کند اگر دیپلماسی ماهری وجود نداشته باشد نمی توان سایه مولفه های قدرت را تبدیل به منافع ملی کرد اقتدار دیپلماتیک جمهوری اسلامی بود.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با تاکید براینکه دیپلماسی بدون قدرت ناتمام است خاطر نشان کرد: اگر حرفی که در عرصه بین المللی می زنیم متکی به قدرت پشت صحنه نباشد هیچ کس خریدار آن نیست. قدرت بدون دیپلماسی کورو نابینا است این چیزی بود که در عرصه مذاکرات اتفاق افتاد اگر قبول داریم توانمندی های علمی و رشد فناوری داریم در کنار آن توانمندی دیپلماسی و بین المللی مکمل قدرت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: اگر دانشگاه ها نتوانند هر آنچه که به دست می آورند بین المللی کنند دستاوردهایشان ابتر باقی خواهد ماند البته الحق دانشگاه های ما در سایرعرصه ها پیشرفت خوبی داشته اند مثال برجام مثال خوبی است توانمندی های علمی ما در بحث هسته ای وقتی مورد احترام بین المللی قرار گرفت که توسط دیپلماسی ما تبدیل به دستاوردهای بین المللی شد.

 

عراقچی بیان داشت: شورای امنیت که روزی ما را برای بحث هسته ای تحریم می کرد الان به بقیه کشورها توصیه می کند که در بحث هسته ای با ایران همکاری کنند البته تا وقتی توانایی ما درونی نشود بین المللی شدن چاره کار نیست.

 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به دعوت کشور فرانسه برای همکاری در ایران در پروژه گداخت هسته ای اظهار داشت: این دعوت به خاطر این است که ما توانسته ایم در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشیم. برجام موانع را بر سر راه همکاری های بین المللی علمی برداشته است. یکی از مواردی که تا آخرین لحظه در مذاکره با 1+5 مقاومت کردیم برداشته شدن تحریم های دانشجویی بود حتی آنها پیشنهاد می دهند برداشته شدن تحریم های دانشجویی مربوط به مواردی است که ده سال دیگر باید اتفاق می افتاد اما با فشارهای خود آنها را راضی کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه آنقدر باید رفت و آمد و به درهای بسته خورد تا دری باز شود خاطر نشان کرد: من به عنوان کسی که این رفتار را تجربه کرده ام می گویم که دیپلماسی کاری است که جز با تلاش زیاد و رفت و آمد به وجود نخواهد آمد باید رفت و آمد با مراکز دیگر داشت تا اعتماد متقابل شکل گیرد. امید دارم در فضای پسابرجام که به تدریج در حال شکل گیری است و همین طور توانایی علمی ایران شاهد گسترش همکاری های بین المللی باشیم. بنگاه های علمی ما دانشگاه ها هستند و نباید منتظر وزارت علوم باشند فضا باز شده است و خودشان باید به این سمت بروند.

 

عراقچی با تاکید براینکه حضور دانشجویان و اساتید خارجی پس از برجام از یک رشد فوق العاده برخوردار بوده است اظهار داشت: این ها همه ظرفیت های برجام است من مثالی را جاهای دیگر نیز عنوان کردم که نمایشگاه نانو تکنولوژی هر ساله در ژاپن برگزار می شود که 3، 4 کشور در آن شرکت می کنند که عمدتا از کشورهای پیشرفته هستند همه اینها کشورهای قوی و درجه یک می باشند و یک نخاله در آن شرکت می کند که آن هم ایران است.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.