افشای پشت‌پرده خریدهای خارجی پتروشیمی غدیر/ جولان«خصولتی‌‌ها» در «پسابرجام»

 
 

سعید سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نشست تشریح اقدامات و ارائه مستندات مربوط به برخی از شرکت های بزرگ در عدم استفاده از محصولات داخلی گفت: در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی به یک نمونه از عدم استفاده از محصولات داخلی توسط شرکت های بزرگ اشاره شد و خواسته شد که رسانه ها به این موضوع به صورت جدی بپردازند، چرا که بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات رهبری است که تبدیل به مطالبات ملی شده و جزو اولویت های رسانه هاست؛ که باید آن را دنبال کند.

 

وی افزود: طبیعتا ضرورت اقتصاد مقاومتی و لزوم آن بر همگان آشکار است و نیاز به توضیح ندارد، اما قسمت عمده این اقتصاد مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی محقق شود، وجه دانش بنیان یک وجه قالب آن است. تحریم های سختی را تجربه کرده ایم و وقتی بحث از تحریم می شود، باید این نکته را یادآور شوم که تحریم ها برای خودروهای لوکس یا زیورآلات نبود و ما با تمام وجود حس کردیم که تحریم چگونه اتفاق افتاد و چه تاثیری گذاشت.

 

سرکار به فشار تحریم ها اشاره کرد و گفت: در جاهایی فشار و تحریم وارد شد که ما در آن نقاط نیاز اساسی داشتیم و اگر این نیاز برطرف نمی شد، مردم ما صدمه می خوردند و از این طریق می خواستند فشار را به حکومت اعمال کنند، چرا که وقتی مردم تحت فشار باشند، به حکومت اعتراض می کنند. این مسیر تسلیم کردن کشور در مقابل تحریم ها بود، چون یکسری از این محصولات با زندگی روزمره مردم سروکار داشت و به عبارتی گلوگاه اقتصادی کشور می شد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: بحث پتروشیمی یکی از مهمترین مسائلی بود که محصولات آن باعث می شد توسعه تولید داشته باشیم و حاصل این تولید ثروت بود. نانو کاتالیست ها هم که در پتروشیمی استفاده می شوند در دوران تحریم شرکت های پتروشیمی مجبور بودند با واسطه و چندین برابر قیمت آنها را خریداری کنند. در یکسری از حوزه ها تحریم ها باعث شد هزینه ها افزایش یابد و ما را ملزم می کردند یک کالا را به چندین برابر قیمت و توسط چندین واسطه بخریم.

 

دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: آنها منافع اقتصادی خود را داشته و با شرایط تحریم ها و خرید با واسطه باعث می شدند این خرید بهتر و با پول بیشتر و فشار اقتصادی بیشتر به ما انجام شود.

 

وی در ادامه تاکید کرد: برخی از محصولات ما متکی به مواد خارج از کشور بود و هزینه اش به حدی بالا بود که محصولات داخلی رقابت پذیری خود را در بازار داخلی از دست بدهند و ما در بن بست قرار بگیریم؛ این تحریم ها طبیعتا به ما ضربه زیادی می زد.

 

سرکار با اشاره به وجه مثبت اعمال تحریم ها به ایران گفت: یک وجه مثبت تحریم ها این بود که ما را به حرکت وادار کرد و ما تلاش کردیم تعدادی از تکنولوژی ها و محصولاتی که وابسته به خارج بودیم را در داخل تامین کنیم. خوشبختانه شرایط مطلوب و کشش بازار وجود داشت و تعدادی از گروه های متخصص و شرکت های دانش بنیان در این زمینه موفقیت چشمگیر داشتند. آنچه ما را نگران می کند این است که بعد از شرایط تحریم، فضایی به وجود آمد که تمام دستاوردهای ما را در دوران تحریم نابود می کند.

 

وی به بازی جدیدی علیه دستاوردهای داخلی اشاره کرد و افزود: وارد بازی جدیدی شدند و می خواهند در قسمت هایی که ما با کیفیت و قیمت مطلوب وارد بازار شدیم، خلل در کار ما ایجاد کنند. به طور مثال برخی بنگاه های داخلی که وابسته به بخش خصوصی نیستند، با ایجاد روابط ناسالم به گونه ای هدایت می شوند که محصولات داخلی را مصرف نکنند و از خارج تهیه کنند. نتیجه این مسئله این می شود که دستاوردهای ملی نهایتا به بن بست می رسد و نه تنها شرکت های دارای این دستاوردها شکست می خورند، بلکه دیگران هم با دیدن شکست آنها، از ادامه دادن این راه منصرف می شوند؛ هر چند بنگاه های خصوصی فقط به منافع خود توجه می کنند و اگر منافع آنها ایجاب کند، از محصول داخلی استقبال می کنند. ولی مشکل از جایی شروع می شود که بنگاه های خصوصی از طرف دولت یا مردم حمایت می شوند و عملا خصوصی نیستند.

 

دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به مسئله شکست قیمت ها اشاره کرد و گفت: پیش از این کالاهایی بودند که با چندین برابر قیمت وارد می کردیم ولی بعد بنگاه داخلی با یک قیمت رقابتی مناسب، آن را ساخته و وارد بازار کرده است؛ اما در حال حاضر قیمت ها را شکسته اند و آن را زیر قیمت جهانی به ایران پیشنهاد می دهند. بسیاری از بنگاه ها بر این عقیده هستند که ما متولی تولید داخلی نیستیم و هر جا که برای خرید به صرفه باشد، مواد لازم را تهیه می کنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای خارجی با شکست قیمت می خواهند تولیدات داخلی در ایران از بین برود و وقتی تولیدات داخلی خوابید و از گردونه تولید خارج شد، دوباره قیمت خود را افزایش دهند. آن وقت ضرر کاهش قیمت را جبران می کنند و کاری می کنند که مجموعه های دیگر که به تولید داخلی می اندیشند، این فکر را از ذهن خارج کنند.

 

سرکار اظهار داشت: این خطری است که متوجه ماست. بنگاه های داخلی این محصولات را از کشورهای خارجی با قیمت کمتر می خرند، در حالی که این شرایط یک دام است و ما متاسفانه در این بخش صدمه می خوریم. شرکت های خارجی خوب می دانند که ظرفیت اینکه دو یا سه سال کالایی را با قیمت پایین تر ارائه کنند، دارند؛ تا آینده فروش خود را بسیار خوب برنامه ریزی کنند و در آینده همین محصول را با قیمت بیشتری به کشور بفروشند.

 

وی با تاکید بر اینکه این جریان باعث به بن بست رسیدن تولید داخلی می شود، گفت: با وجود اینکه نانو کاتالیست ساخت داخل در شرکت های پتروشیمی مصرف می شده و برای دوره بعد قرارداد بسته شده و کالا تحویل داده شده بود، باز هم همان محصول را از وارد کننده خارجی خریدند و به شرکت داخلی تذکر دادند که باید کالایش را پس بگیرد.

 

دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ما انتظار داشتیم این رویه اصلاح شود و یک ماه هم به شرکت مذکور مهلت دادیم و امیدوار بودیم اگر اصلاح شد رسانه ای نشود؛ اما این مسئله اتفاق نیفتاد؛ ضمن اینکه هر گونه شائبه نداشتن کیفیت یا رقابت پذیر نبودن از لحاظ قیمت برای نانو کاتالیست از بین رفته است. این محصول در یک مجموعه پتروشیمی دیگر مقایسه شده است و هیچ مشکلی نداشته است، در حالی که مجموعه پتروشیمی غدیر با وجود عقد قرارداد و تحویل کالا، حالا از این محصول استفاده نمی کند و به دنبال نانو کاتالیست خارجی است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا این مسئله را از نهادهای قانونی پیگیری کرده اید، گفت: ما با نهادهای متولی رایزنی و این مسئله را پیگیری کردیم؛ برای اینکه کاری انجام شود و دیگر استفاده از کالای خارجی در حاشیه قرار بگیرد؛ اما آنچه که مسلم است وجود یک نهاد برای حمایت از تولید داخلی است که تولیدکننده های داخلی مشکلات خود را به آنجا ارجاع دهند و قوه قضائیه یک مرجع رسیدگی به این مسائل را ایجاد کند تا آن مرجع در آن مسائل ورود پیدا کند.

 

سرکار تاکید کرد: بخش های خصوصی معمولا به دنبال منافع خود هستند و بخش های دولتی نیز تا حدی تاثیرپذیر از مقامات بالاست. این بخش های خصولتی هستند که هر جا منافع ایجاد کند، دولتی می شوند و هر جا منافع ایجاد کند خصوصی می شوند؛ اگر مراجع خاطیان را تنبیه کند، این موارد کمتر می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حداقل باید مدیران و کارشناسانی که ارق ملی دارند و بیشتر به مصرف کالای داخلی توجه دارند، تشویق و از افرادی که از این کالاها استفاده می شود، تقدیر شود و مجموعه هایی که به دنبال تخریب کالای داخلی و مصرف کالای خارجی هستند، تنبیه شوند. باید بحث اقتصاد مقاومتی نهادینه شود ،در غیر این صورت طی چند سال آینده ممکن است به فراموشی سپرده شود.

 
منبع: خبرگزاری دانشجو
 
 
 
 
 
 
 
 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.