ناگفته‌هایی تلخ از اتفاقات ضد فرهنگی در دانشگاه‌ها

 

روح افزا، استاد دانشگاه در کنفرانس بررسی کارنامه دانشگاه تهران در مورد ضوابط فرهنگی در دانشگاه ها تصریح کرد: ما در کشور ضابطه فرهنگی کم نداریم و در راستای همین موضوع، در قالب نوشتاری نیز سند معرفی فرهنگی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم.

 

وی افزود: وزارت علوم نیز آیین نامه های بسیار خوبی در مورد بحث فرهنگی دارد و اگر بخواهیم در بحث نظارت بر آیین نامه ها بازنگری کنیم، شاید نیاز به نوشتن مطلب جدید در این خصوص نباشد؛ جزو اهداف دانشگاه ها این است که ضوابط فرهنگی ابلاغی رعایت شود.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز مطالب و ضوابطی را در مورد بحث فرهنگی مشخص کرده، آن ها نیز تعاملاتی را با وزارت علوم و سازمان های تشکلاتی مثل NGO ها در خصوص بحث فرهنگی داشتند. هم چنین یک معاونت در هر دانشگاه به بخش فرهنگی می پردازد و بودجه ای در دانشگاه ها برای ما مصوب شده است.
 

اگر ۱۰ درصد آیین نامه‌های ابلاغی را عملیاتی کنیم وضعیت دانشگاه‌ها تغییر ۱۴۰ درجه‌ای خواهند داشت

 

این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه جلسات مستمر برای احیای بحث فرهنگی در دانشگاه ها وجود دارد، خاطر نشان کرد: در ارزیابی هایی که خودم انجام دادم، اگر ۱۰ درصد آیین نامه های ابلاغی را عملیاتی کنیم وضعیت دانشگاه ها تغییر ۱۴۰ درجه ای خواهد داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این مورد به بحث گذاشته شد که اصلا مسئله فرهنگی نمی تواند مقطعی باشد و از دولتی به دولت دیگر منتقل شود، همان طور که در بحث صنعت وقتی برنامه ریزی صورت می گیرد، مدت دار است و فرد بعدی آن را به هم نمی ریزد.

 

روح افزا با اشاره به مثال هایی از عدم رعایت قوانین فرهنگی در دانشگاه ها بیان داشت: در پردیس دانشگاه تهران جلوی یک طرح خوب را می گیرند و طرح دیگر را باز می گذارند؛ مسئله فرهنگی دستخوش بازی های سیاسی و جریانات دولتی می شود. در راس این کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، مثلا امروز با سیاست های این آقا کار می کند و روز دیگر با سیاست های فرد دیگری فعالیت خود را ادامه می دهد.

 

وی ضمن انتقاد از اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت انتخاب روسای دانشگاه ها سلب شده است، اضافه کرد: غیر از این که انتخاب روسای دانشگاه ها از اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده است، دروس معارف هم جدیدا قرار است به صورت اینترنتی ارائه شود و صدای هیچ کس هم در نمی آید. در طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه ها نیز کار درستی صورت نگرفته و باز هم تاکید می کنم حتی ۱۰ درصد هم کار نشده است.

 

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه رهبر انقلاب بارها به مسائل فرهنگی اهمیت داده اند، اظهار داشت: ایشان مجددا گفتند در بحث  فرهنگی ولنگاری احساس می کنم، سال گذشته نیز فرمودند جلوی اردوهای مختلط را بگیرید و جلوی رقص و آوازها را در دانشگاه ها بگیرید. هنوز به این مسائل اهمیت داده نشده است. ما شاهد برگزاری کرسی های آزاد به معنای واقعی نیستیم، اما در دانشگاه ها کرسی های آزادی در مورد عمل شنیعی که نه ازدواج است و نه سفید است، برگزار می شود. در رشته مطالعات زنان و خانواده شاهد تحول نبوده ایم. هم چنین در وزارت علوم شاهد هستیم با اینکه رهبری در مورد ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه تاکید کرده اند هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.
 

سند مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها مصونیت ندارد

 

این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سند مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها مصونیت ندارد، تصریح کرد: دختر ۱۸ ساله ای که وارد دانشگاه می شود برای او کنسرت می گذاریم. من مخالف بحث آزاد استاد در کلاس نیستم، اما مخالف تبلیغات سو فرهنگی در دانشگاه ها هستم؛ شاهد طرح متلک گویی استادان به نظام در دانشگاه ها هستم.

 

روح افزا با اشاره به مسئله ای که چندی قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده است، خاطر نشان کرد: چندی قبل گزارشی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم که در یکی از دانشگاه ها استادی به دانشجویان گفته است که هر کس مرا به منزل برساند به او نمره می دهم؛ آقایی به او گفته استاد من شما را می رسانم، استاد گفته است منظور من شما نیستید، دختران باید من را برسانند.

 

وی با تاکید براینکه مسئول فرهنگ سازی نمی تواند مسئول اجرای فرهنگ باشد، بیان داشت: در دانشگاه ها سالن مد و لباس برگزار می کنند، فکر کرده اند دانشگاه محل بالماسکه است؛ این اتفاق در دانشگاه الزهرا رخ داده است. همین طور فردی که جاسوس است در سمینارهای دانشگاه شرکت می کند و در مورد عفاف و حجاب صحبت می کند. آقا و خانمی خودش قائل به بحث فرهنگی نیست نمی تواند قوانین فرهنگی را اجرا کند، مثلا در بحث داوری جایزه پروین اعتصامی امسال راکعی و پوران درخشنده منتخب شدند، در حالی که علیرضا غزه و حداد عادل از سوی برگزار کنندگان آن رد می شوند.

 

این استاد دانشگاه در مورد وضعیت دانشگاه های هنر تصریح کرد: در دانشکده های هنر دانشگاه های ایران هر کسی سیگار بکشد پرستیژش بیشتر است. مسئولین وزارت علوم و مسئولین دولتی باید دغدغه فرهنگی داشته باشند و به نظر نمی آید که در مسئله فرهنگی خیلی احساس وظیفه کنند؛ حتی وقتی فیلم اختلاط دانشجویان در دانشگاه ها را نشان می دهیم، به ما می گویند این فیلم ها فتوشاپ است و در جواب پاسخ می دهند مگر بچه ها باید دائم گریه کنند، ایرادی دارد با هم آشنا شوند!
 

برجام ۲ و ۳ استحاله فرهنگی است

 

این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح ایراد از عملکرد بسیج دانشجویی اضافه کرد: بسیج دانشجویی غیر از پوستر چه کار دیگری انجام می دهد؛ مسئولین فرهنگی می خواهند فقط پول را بدهند و بروند و از آن طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مطالبه گری را انجام نمی دهد؛ آن وقت یک نفر روی زیلو نشسته (رهبر معظم انقلاب) از صبح تا شب فریاد سر می دهند. دولت آنقدر دغدغه دارد تا بحث عقیم سازی زنان کارتون خواب را انجام دهد، آن خانم هم می رود کن و یک جایزه می گیرد و وقتی برمی گردد نماد سقط جنین غیرقانونی را تبلیغ می کند. برجام دو و سه استحاله فرهنگی است. از آن طرف ۳۰۰۰ حزب اللهی را در بحث بورسیه ها رد می کنند، دستی در کار است تا در دانشگاه ها فرهنگ اسلامی نشود.

 

وی بیان داشت: این درست نیست کسی که مسئول است اجرا، نظارت و ابلاغ دست خودش باشد. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خود رئیس جمهور است؛ یعنی ناظر، مجری و ابلاغ کننده خود. نقد عملکرد دانشگاه ها تنها به خود دانشگاه مربوط نمی شود و به دانشجویان و اساتید نیز برمی گردد، هدف این است که دین مداری را از دانشگاه ها حذف کنند؛ اشتباه دختر و پسر حزب اللهی این است که قبل از دین مداری به دنبال مدرک گرایی می روند.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: معاونت زنان رئیس جمهور نقشه جامع زنان و کلیه اطلاعات را با آدرس و تلفن آنان به صندوق جمعیت می دهد، این یعنی نفوذ. شادی صدر روی صندلی می نشیند، آن یکی به دیدار بهایی می رود و فردی دیگر پس از جایزه گرفتن در کن نماد فمنیستی را نشان می دهد؛ این ها همه کار شده است. جریان داخلی هم در این مسائل وجود دارد. مطالبات دانشجویی می تواند کمک باشد و جلسات مستمر در مورد مسائل فرهنگی برگزار شود حفظ ظاهر نمی تواند تمام دین باشد و حفظ ولایت مداری در دانشگاه ها خیلی مهم است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.