مقاله ای در خصوص بررسی چالش‌های موجود در مسیر اقتصاد مقاومتی از منظر ولایت

 








برای اجرای هر طرح و برنامه‌ی گسترده‌ای مانند اقتصاد مقاومتی ابتدا باید، آسیب‌شناسی لازم پیرامون موضوع انجام و نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌رو به دقت شناسایی شوند، تا امکان استفاده بهینه از موقعیت موجود فراهم گردد.، به عبارت دیگر باید قوت‌ها تقویت،‌ ضعف‌ها حتی‌المقدور برطرف، شرایط برای حداکثر استفاده از فرصت‌ها ایجاد و اقدامات لازم برای تبدیل تهدیدات به فرصت انجام شود.

ادامه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد نیز با نگاهی ژرف و عمیق، ضمن بیان هدف، علت تقابل و توانمندی‌های دشمن در این عرصه، در سخنرانی‌های مختلف به آسیب شناسی در این زمینه پرداخته و با دقت فوق‌العاده این نکات و در نهایت راهبردها و حتی راه‌کارهای عملی و اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را نیز بیان‌ کرده‌اند.r />هدف و علت تقابل دشمن:
ایشان در بیان هدف دشمن از تحمیل جنگ اقتصادی به انقلاب اسلامی، موارد مختلفی را مورد اشاره قرار داده‌اند که مهمترین آنها عبارتند از:
هدف ایجاد اختلال در نظام محاسباتی و دستگاه محاسباتی من و شما است. در میدانهای دیگر، استکبار نتوانسته است، کاری از او برنیامده است. در میدانهای واقعی، تنها دو عامل مادّی در اختیار جبهه‌ی استکبار بوده و هست: یکی تهدید نظامی، یکی تحریم. (بیانات در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۳/۰۴/۱۶)

ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردیم. همه‌ی کسانی که ناظر مسائل گوناگون بودند، میتوانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادی بر کشور است. معلوم بود و طراحی‌ها نشان می‌داد که اینها می‌خواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای آنها نقطه‌ی مهمی است. هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامی جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادی دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان میتوانست مشاهده کند. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام۱۳۹۱/۰۵/۳).

علت آن هم، نه مسئله‌ی هسته‌ای است، نه مسئله‌ی حقوق بشر است، نه مسائل دیگری از این قبیل است؛ علت آن را خود آنها هم میدانند، ما هم میدانیم؛ علت، استقلال‌خواهی ملت ایران است؛ علت، داشتن یک حرف نو بر پایه‌ی مبانی اسلام است که برای کشورهای دیگر و ملتهای مسلمان الگو خواهد شد؛ می‌دانند که اگر جمهوری اسلامی در این عرصه‌ها و میدان‌ها موفق شد، دیگر جلوی رشد این حرکت را در دنیا نمی‌شود گرفت و این یک حرکت مهمی است؛ مسئله این است. حالا بهانه یک روز انرژی هسته‌ای است، یک روز غنی‌سازی است، یک روز حقوق‌بشر است، یک روز حرفهایی از این قبیل است. تحریمها علیه ما، قبل از اینکه اصلاً مسئله‌ی انرژی هسته‌ای مطرح هم بشود وجود داشت، بعد از این هم وجود خواهد داشت. این مسئله‌ی هسته‌ای و این مذاکرات اگر ان‌شاءالله به نقطه‌ی حلی برسد، باز خواهید دید همین فشارها وجود خواهد داشت. (بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور۱۳۸۹/۰۶/۱۶).
دلیل دومِ ما که امروز کار برامان مهم است، کارآفرینی مهم است، این است که ما امروز در مقابل یک فشار جهانی قرار داریم. دشمنی وجود دارد در دنیا که می‌خواهد با فشار اقتصادی و با تحریم و با این کارهائی که شماها می‌دانید، سلطه‌ی اهریمنی خودش را برگرداند به این کشور. هدف این است. (بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور۱۳۸۹/۰۶/۱۶).

یک کشور به این خوبی، با این همه منابع، منابع طبیعی، با این موقعیت سوق‌الجیشی، با همه‌ی امکانات، زیر نگین یک قدرتی در دنیا بوده؛ یک روز انگلیس‌ها بودند، یک روز آمریکائی‌ها بودند - در واقع نظام سلطه، دستگاه سلطه، امپراتوری سلطه. حالا آمریکا یک گوشه‌ای از این امپراتوری است - اینها مسلط بودند بر این کشور؛ انقلاب دست اینها را کوتاه کرده. سلطه می‌خواهد برگردد به این کشور. همه‌ی این تلاشها برای این است. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای بهانه است. آن کسانی که خیال می‌کنند اگر ما مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا می‌کنند. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را مطرح می‌کنند، مسئله‌ی حقوق بشر را مطرح می‌کنند، مسائل گوناگون را مطرح می‌کنند، که اینها بهانه است. مسئله، مسئله‌ی فشار است، می‌خواهند یک ملت را به زانو در بیاورند؛ می‌خواهند انقلاب را زمین بزنند. یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است. می‌گویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار می‌گیریم؛ رابطه‌ی ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلاً این است. البته ملت ما را نمیشناسند؛ مثل همه‌ی موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده. می‌خواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، ای ملت! آزاد کرده‌ای. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمیفهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند میکنند. خب، اما فشار می‌آورند؛ فشار اقتصادی از راه تحریمها. (بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور۱۳۸۹/۰۶/۱۶).

معناى خاورميانه‌ى بزرگ اين است كه ما يك عرصه‌ى عظيم بشرى را در اختيار اسرائيل بگذاريم تا در آن، سرمايه‌گذارى و توليد ارزان كند و بر فربهىِ خود بيفزايد؛ و اگر افسانه‌ى نيل تا فرات را با شيوه‌ى نظامى نتوانست محقق كند، با شيوه‌ى اقتصادى، سياسى، پولى و فنى آن را تأمين كند. امريكا - و به يك معنا بايد گفت غرب - اين را مى‌خواهد. دنياى اسلام چرا بايد تسليم چنين خواسته‌يى شود؟ (ديدار رؤساى بانكهاى مركزى كشورهاى اسلامى ۱۳۸۴/۰۱/۱۷).

درباره‌ى مسائل اقتصادى، من هم اول امسال و هم اول سال گذشته - هم به مسئولين، هم به مردم - تذكر دادم و گفتم: امروز دشمن چشمش به نقطه‌ى حساس اقتصادى است تا بلكه بتوانند اين كشور را از لحاظ اقتصادى دچار اختلال كنند. هرچه مى‌توانند اختلال ايجاد كنند و هرچه هم نمى‌توانند، در تبليغاتشان وانمود كنند كه اختلال هست! اين كارى است كه امروز در تبليغات دشمنان ما، با قدرت و به شكلهاى مختلف انجام مى‌گيرد. (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با مردم شيراز ۱۳۸۷/۰۲/۱۱).

يك روز در صدر اسلام، دشمنان به نظرشان رسيد كه با شِعب ابى‌طالب و محاصره‌ى اقتصادى مسلمانها، آنها را از پا بيندازند؛ اما نتوانستند. اين روسياه‌هاى بدمحاسبه‌گر خيال مي‌كنند ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالبيم. اينجور نيست. ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالب نيستيم؛ ما در شرائط بدر و خيبريم. ما در شرائطى هستيم كه ملت ما نشانه‌هاى پيروزى را به چشم ديده است؛ به آنها نزديك شده است؛ به بسيارى از مراحل پيروزى، با سرافرازى دست پيدا كرده است. امروز مردم ما را از محاصره‌ى اقتصادى ميترسانند؟ با اين حرفها، با اين ترفندها ميخواهند مردم را از صحنه بيرون كنند؟ مگر چنين چيزى ممكن است؟ (بيانات در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دي ۱۹/۱۰/۹۰).

در جنگ اقتصادى هدف اين است كه زيرساختهاى اقتصادى را از بين ببرد. (بیانات در دیدار دانشجویان ۱۷/۰۵/۱۳۹۱).

اگر اين تاكتيك نيز به نتيجه نرسد، تجربه‌ها به ما ميگويد كه آنگاه روشهائى چون هرج و مرج و تروريزم و جنگ داخلى ميان پيروان اديان يا قوميتها يا قبائل و احزاب و يا حتى ميان ملتها و دولتهاى همسايه، و همراه با آن، حصر اقتصادى و تحريم و بلوكه كردن سرمايه‌هاى ملى و نيز هجوم همه جانبه‌ى تبليغاتى و رسانه‌اى را در پيش خواهند گرفت. مقصود آنان از اين همه، خسته و نوميد كردن مردم و مردد و پشيمان كردن مبارزان است، كه ميدانند در اين صورت، شكست دادن انقلاب، ممكن و آسان خواهد شد. ترور نخبگان صالح و مؤثر يا بدنام كردن برخى از آنان و از سوئى خريدن كسانى از سست‌عنصران، نيز در شمار روشهاى متداول قدرتهاى غربى و مدعيان تمدن و اخلاق است. (بيانات در اجلاس بين‌المللي بيدارى اسلامى ۲۶/۶/۹۰).

همه‌ى شواهد نشاندهنده‌ى اين است كه دشمن امروز بر روى چند نقطه تكيه‌ى اساسى دارد. از واضح‌ترين‌هايش انسان شروع كند، يكى مسئله‌ى اقتصاد است. اينكه ما امسال گفتيم »سال جهاد اقتصادى«، ناظر به اين بخش قضيه است. به زانو درآوردن كشور از لحاظ اقتصاد، عقب راندن و پس راندن كشور در زمينه‌ى اقتصاد، كه منتهى بشود به فلج پايه‌هاى اقتصادى، منتهى بشود به نوميدى مردم، يكى از كارهاى اساسى است. خب، اين چيز واضحى است؛ خودشان هم اين را دارند بيان ميكنند و ميگويند. اين، هم براى مجلس، هم براى دولت، هم براى يكايك مسئولانى كه در بخشهاى مختلف مشغول تلاش هستند، خط روشنى را ترسيم ميكند كه چه بايد كرد. (بيانات در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى ۰۸/۰۳/۹۰).

جهاد اقتصادى متوجه يك نكته‌ى اساسى است در مسئله‌ى اداره‌ى كشور و مديريت كشور؛ و آن اين است كه امروز دشمن براى مبارزه‌ى با اسلام و جمهورى اسلامى، بر روى مسئله‌ى اقتصاد متمركز شده است. (ديدار با طلاب خارجي حوزه علميه قم ۰۳/۰۸/۸۹).

با نگاه به حوادث و مسائل جهانى به‌روشنى درمى‌يابيم كه دشمنان ملت ايران درصدد آنند كه دشمنى خود را از دو راه با ملت ايران به تحقق برسانند (آنچه كه امروز در دنيا محسوس است اين است). يكى، ايجاد تفرقه در ميان صفوف ملت؛ از بين بردن يكپارچگى ملت ايران؛ و از دست ملت ايران اين نيروى عظيم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلى سرگرم كردن. و دومى، ايجاد مشكلات اقتصادى و تلاش براى توقف ملت ايران در زمينه‌هاى گوناگون سازندگى كشور و رفاه عمومى خود. اين دو، چيزى است كه در نقشه‌هاى كوتاه‌مدت و ميان‌مدت دشمنان ما به طور محسوس وجود دارد كه اگر خود آنها هم بر زبان نياورده بودند، قابل حدس بود؛ ولى دشمنان ما خودشان هم به هر دو نكته اعتراف كردند. (پيام نوروزى رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت حلول سال ۰۱/۰۱/۸۶).

اينها براى خاورميانه نقشه، فكر، آينده و تاريخ ديگرى را ترسيم كرده‌اند. البته انگيزه‌ها هم معلوم است؛ انگيزه‌ها، انگيزه‌هاى بلندمدت است؛ انگيزه‌هاى اقتصادى است؛ مسألهى انرژى و مسألهى تسلط روزافزون بر دنياست. (بيانات درمجمع ساليانه فرماندهان سپاه ۲۸/۰۶/۸۳).
دشمن هدفهاى اقتصادى، فرهنگى و سياسى هم دارد. هدفهاى اقتصادى‌اش معلوم است؛ براى آنها تسلط اقتصادى بر منطقه‌ى خاورميانه حياتى است. امروز در حال راه‌اندازى يك جنگ بزرگ در همسايگى ما و در كشور عراق هستند. همه‌ى دنيا مى‌دانند كه هدف آنها در درجه‌ى اول هدف اقتصادى است. (بيانات در ديدار جوانان استان سيستان و بلوچستان ۰۶/۱۲/۸۱).

استكبار مى‌خواهد در داخل كشور، تنبلى و بيكارگى باشد، سازندگى و ابتكار و اصلاح امور اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى مردم نباشد. استكبار مى‌خواهد پيشرفت علم و دانش در كشور نباشد، تحقيقات نباشد. (بيانات به مناسبت روز مبارزه با استكبار جهانى ۰۹/۰۸/۷۵).

دشمن مى‌خواهد در اين كشور تورم باشد. براى همين، تومان ايرانى را جعل مى‌كنند تا بتوانند پول اين كشور را با همان روشها و فرمولهاى اقتصادى كه وجود دارد، بى‌ارزش كنند. (ديدار اقشار مختلف مردم در حرم حضرت على‌بن‌موسى‌الرضا(ع) ۰۳/۰۱/۷۴

اقدامات و توانمندی‌های دشمن:
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف ضمن اشاره به ابزارهای قدرت دشمن یعنی تهدید و تحریم و روش‌هاای مورد استفاده آنها در این زمینه، همواره بر ناکارآمدی این ابزار و روش‌ها تأکید و یادآوری کرده‌اند که با توکل به خدا و استفاده بهینه از امکانات و منابع درونزا که ایران اسلامی در اختیار دارد، به‌راحتی می‌شود در مقابل زیاده‌خواهی استکبار ایستادگی کرد.

ایشان همچنین معتقدند که تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و بخش عمده عوارض آن، ناشی از جوسازی و سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب، سوءمدیریت برخی مدیران و مسئولین و عوامل مشابه آن و به‌عبارتی نوعی خودتحریمی بوده است و لذا در نهایت تهدیدها و تحریم‌های دشمن را ناکارآمد دانسته و در بیانات مختلف این موضوع را این‌گونه تشریح می‌کنند:
استکبار غیر از این دو (یکی تهدید نظامی، یکی تحریم) هیچ چیز در اختیار ندارد. (بیانات در دیدار مسئولان نظام۱۳۹۳/۰۴/۱۶).

از لحاظ قدرت منطق، قدرت استدلال، توانایی بر اثبات حقّانیّت، دست استکبار بسته است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام۱۳۹۳/۰۴/۱۶).

تنها دو کار میتواند بکند: یکی تهدید نظامی است که مرتّب می‌کند، یکی هم تحریم. (بیانات در دیدار مسئولان نظام۱۳۹۳/۰۴/۱۶).

اين چهار عنوان، كه البته كارهاى حاشيه‌يى هم براى آنها وجود دارد، رؤوس اساسى كار آنهاست: اول: انحلال فرهنگى؛ دوم: فشارهاى مستمر اقتصادى؛ سوم: ايجاد هسته‌هاى سياسى و اجتماعى، كه در داخل كشور باشند و زير نفوذ دشمن؛ چهارم: از كار انداختن بازوهاى توانمند و فعال نظام. اينها براى خاورميانه نقشه، فكر، آينده و تاريخ ديگرى را ترسيم كرده‌اند. البته انگيزه‌ها هم معلوم است؛ انگيزه‌ها، انگيزه‌هاى بلندمدت است؛ انگيزه‌هاى اقتصادى است؛ مسأله‌ى انرژى و مسأله‌ى تسلط روزافزون بر دنياست. (بيانات درمجمع ساليانه فرماندهان سپاه ۱۳۸۳/۰۶/۲۸).

عمده‌ى موضوعهايى كه قدرتهاى سلطه‌گر در نظام سلطه‌ى جهانى براى حفظ اين رابطه‌ى سلطه‌گر و سلطه‌پذير رويش تكيه مى‌كنند، سه موضوع است: سلطه‌ى فرهنگى، سلطه‌ى اقتصادى، سلطه‌ى علمى. ( ديدار هيأت علمى و كارشناسان جهاد دانشگاهى۱۳۸۳/۰۴/۰۱).

يك روز در صدر اسلام، دشمنان به نظرشان رسيد كه با شِعب ابى‌طالب و محاصره‌ى اقتصادى مسلمانها، آنها را از پا بيندازند؛ اما نتوانستند. اين روسياه‌هاى بدمحاسبه‌گر خيال ميكنند ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالبيم. اينجور نيست. ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالب نيستيم؛ ما در شرائط بدر و خيبريم. ما در شرائطى هستيم كه ملت ما نشانه‌هاى پيروزى را به چشم ديده است؛ به آنها نزديك شده است؛ به بسيارى از مراحل پيروزى، با سرافرازى دست پيدا كرده است. امروز مردم ما را از محاصره‌ى اقتصادى ميترسانند؟ با اين حرفها، با اين ترفندها ميخواهند مردم را از صحنه بيرون كنند؟ مگر چنين چيزى ممكن است؟ (بيانات در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دي ۱۹/۱۰/۹۰).

دولت آمريكا يك مأمور عاليرتبه‌ى اقتصادى و پولى خودش را مخصوصاً مأمور اين كار كرده كه اين همين‌طور وظيفه‌اش اين است كه كميته‌هائى را هدايت كند، به اين طرف و آن طرف دنيا مسافرت كند، با سران و رهبران كشورها تماس بگيرد و دائم كشورهاى ديگر را عليه ايران وادار كنند. اين بيش‌فعالى نظام استكبار و جبهه‌ى مقابل نظام اسلامى، امروز به نظر من بارزترين حوادث است. (اعضاء مجلس خبرگان رهبري ۲۵/۰۶/۸۹).

امت اسلامى را كه اتفاقا از لحاظ وضعيت جغرافيا در نقطه‌ى حساسى از دنيا هم قرار گرفته‌اند - هم از لحاظ سوق‌الجيشى، هم از لحاظ اقتصادى و منابع طبيعى - على‌رغم ميل خودشان، مورد استثمار قرار ميدهند. (ديدار با دست اندرکاران ساخت ناوشکن جماران ۳۰/۱۱/۸۸).

خبرهائى كه از مراكز حساس سياسى و امنيتى دنيا به دست ما ميرسد، نشان ميدهد كه دستگاه‌‌هاى عظيمى، گسترده‌‌اى، با بودجه‌‌هاى كلانى، به طور دائم متوجه به نظام جمهورى اسلامى هستند؛ با انگيزه‌‌هائى كه دارند، كه گفته شده است و معلوم است براى ما و شما. دارند كار ميكنند؛ هر روز طرحى را به ميدان مى‌‌آورند و هر روز عرصه‌‌ى جديدى را در مقابل جمهورى اسلامى مى‌‌آرايند. (اعضاء مجلس خبرگان رهبري ۰۲/۰۷/۸۸ ).

دشمن اين نظام، برّنده‌ترين حربه‌اى كه در اختيار خواهد داشت، فقر و گرفتارى اقتصادى مردم است. روى اين مسأله بايد فكر كرد. گرفتاريهاى اقتصادى مردم، همين بيكارى است . (ديدار با نمايندگان دوره‌ى ششم مجلس شوراى اسلامى ۲۹/۰۳/۷۹).

اجزاى نقشه‌ى دشمن چه چيزهايى است؟ اولا تا آن‌جا كه بتوانند - زورشان برسد و تيغشان ببرد - مشكلات اقتصادى براى كشور درست كنند و بتراشند؛ تحريم اقتصادى كنند و به مجازات شركتها بپردازند - همينهايى كه مى‌شنويد - جلو خط لوله‌اى را كه فلان كشور مى‌خواهد از اين‌جا بكشد، بگيرند! در امر تجارت كشور، اخلال ايجاد كنند. (ديدار با مردم مشهد و زائران حضرت على‌بن‌موسى الرضا (ع) ۰۱/۰۱/۷۸).

نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران در مسیر اقتصاد مقاومتی:
یکی از نکات قابل تأمل در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که نشان از عمق نگاه استراتژیک و توجه و احاطه همه‌جانبه رهبری به ظرفیت‌های فوق العاده کشور دارد، تلاش ایشان در جهت معرفی و تبیین گنجینه‌هایی است که خداوند در اختیار مردم این سرزمین قرار داده است، ثروت‌های مادی و معنوی فراوانی که در ابعاد مختلف؛ علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی قابل تعریف است و باید از آنها به‌عنوان ودیعه الهی برای پرچمداران احیای اسلام ناب محمدی(ص) و بنیانگذاران تمدن نوین اسلامی نام برد.

مقتدای مسلمین جهان در این رابطه علاوه بر تأکید بر ضرورت توجه ویژه به ظرفیت‌های معنوی، فرهنگی و علمی کشور و مردم ایران، بارها تلاش کرده‌اند تا ذخایر و ظرفیت‌های طبیعی این سرزمین را نیز یادآوری نمایند تا ضمن ایجاد امید و جلب توجه مردم و مسئولین به داشته‌های فراوان و ارزشمند موجود و قابل دسترس در کشور، این موضوع فوق‌العاده مهم را گوشزد نمایند، که تمام شرایط برای اجرای طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی مهیا است و تنها به عزم واراده مردم و مسئولین نیاز دارد.

دقت رهبر معظم انقلاب در حدی بوده که حتی استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و گردشگری ایران را نیز مورد توجه قرار داده‌اند و در مجموعه بیاناتشان بارها از این موارد به عنوان لطف الهی و نقطه قوتی که باید قدر شناخته شود و از آنها به‌درستی استفاده گردد، نام برده‌اند. از جمله؛
یکی از ظرفیّتهای مهمّ ما، ظرفیّت نیروی انسانی ما است…… جمعیّت جوان کشور ــ از پانزده سال تا سی سال ــ یک حجم عظیم از ملّت ما را تشکیل میدهند؛ این خودش یک ظرفیّت است. تعداد ده میلیون دانش‌آموخته‌ی دانشگاه‌ها را داریم؛ همین حالا بیش از چهار میلیون دانشجو داریم که اینها در طول چند سال آینده فارغ‌التّحصیل میشوند؛ …… میلیونها نیروی مجرّب و ماهر (از دوران دفاع مقدس) داریم ….. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

یکی از ظرفیّتهای مهمّ کشور ما منابع طبیعی است. یعنی هیچ کشوری در دنیا به‌قدر ایران، بر روی هم نفت و گاز ندارد. مجموع نفت و گاز ما از همه‌ی کشورهای دنیا ــ شرق و غرب عالم ــ بیشتر است ……. علاوه‌ی بر این، معادن طلا و معادن فلزّات کمیاب در سرتاسر این کشور پراکنده است و وجود دارد. سنگ آهن، سنگهای قیمتی، انواع و اقسام فلزهای لازم و اساسی ــ که مادر صنایع محسوب میشوند ــ در کشور وجود دارد؛ این هم یک ظرفیّت بزرگی است. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

یک ظرفیّت دیگری که در کشور وجود دارد، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است؛ نرم‌افزاری مثل این سیاستهای اصل ۴۴، سند چشم‌انداز و این کارهایی که در این چند سال انجام گرفته و همچنین زیرساخت‌های گوناگون مثل جاده و سدّ و پل و کارخانه و امثال اینها؛ اینها زمینه‌های بسیار خوبی برای پیشرفت اقتصاد کشور است، اینها ظرفیّتهای یک کشور است. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

این‌قدر عناصر آماده‌ی به کار، یا دارای مهارت، یا دارای ابتکار، یا دارای دانش، یا دارای سرمایه در کشور هستند که اینها تشنه‌ی کارند؛ (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

خوشبختانه وضع علمیِ امروز کشور این اجازه را به ما میدهد که این بلندپروازی را داشته باشیم که بخواهیم اقتصادمان را اقتصاد دانش‌بنیان کنیم؛ که من بعداً باز یک اشاره‌ای به این خواهم کرد. ما دانشمند و متخصص و شرکتهای دانش‌بنیان و افراد مبتکر در کشور زیاد داریم. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور….. ظرفیتهای کشور خیلی وسیع است. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

ما الان از لحاظ نیروی انسانی و از جهت دارا بودن نیروی جوان در بهترین وضعیتیم؛ یعنی الان بیش از ۳۱ درصد جمعیت ما بین پانزده سال تا بیست‌ونه سال سن دارند؛ این وضعیت عالی است، فوق‌العاده است. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)
بیش از ۳۱ درصد جوان داریم؛ ۲۵ برابرِ اول انقلاب دانشجو داریم - جمعیت کشور از اول انقلاب تا حالا دو برابر شده، جمعیت دانشجو ۲۵ برابر شده؛ یعنی ما از صدوبیست‌هزار رسیده‌ایم به چهارمیلیون‌وصدهزار؛ این چیز مهمی است، خیلی حادثه‌ی عظیمی است؛ هم این رشد مهم است، هم این دارایی‌ای که فعلاً داریم مهم است - ده میلیون دانش‌آموخته‌ی دانشگاه‌ها داریم؛ شصت‌وپنج‌هزار عضو هیئت علمی داریم که بیش از ده برابر آن چیزی است که در اول انقلاب وجود داشت؛ پنج هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که الان هفده‌هزار متخصص و فعال در این شرکتها مشغول کارند، ببینید این ظرفیتها چقدر مهم است؛ نتیجه این شده که طبق گزارش پایگاه‌هایی که رتبه‌ی علمی کشورها را مشخص میکنند، ما در رتبه‌ی پانزدهم دنیا هستیم - در یک پایگاه رتبه‌ی شانزدهم، در یک پایگاه رتبه‌ی پانزدهم، در این حدود - که اینها البته مال سال میلادی گذشته [یعنی سال] ۲۰۱۳ است. این چیز مهمی است. ما در بعضی از رشته‌های علمی، رتبه‌مان از این بالاتر است؛ در بعضی از رشته‌های علمی جزو هفت هشت کشور [اول] دنیا و در بعضی جاها جزو چهار پنج کشور اول دنیا قرار داریم. این آن زیرساخت اساسی است: نیروی انسانی. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

- ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

این علاوه بر بازار داخلی خود ما است؛ یک بازار ۷۵ میلیونی که برای هر اقتصادی، یک چنین بازاری بازار مهمّی است. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

یک ظرفیت دیگر [از ظرفیتهای کشور که جزو انگیزه‌ها و عوامل تهیه‌ی سیاستهای اقتصاد مقاومتی است] سرمایه‌های معدنی است. رتبه‌ی اول نفت و گاز [هستیم] که سال گذشته بنده اول سال گفتم، ما در مجموع دارایی نفت و گازِ زیر زمین، در دنیا اولیم؛ در گاز دوم، در نفت هم دوم یا سوم؛ اخیراً آقای رئیس‌جمهور یک گزارشی به من دادند که در خصوص گاز اولیم، در نفت قطعاً دومیم، این خیلی چیز مهمی است؛ هیچ کشوری در دنیا به قدر ایران ما نفت و گاز ندارد. نفت و گاز رگ حیاتی امروز دنیا است، لااقل امروز این‌جور است، تا سالها هم این‌جور خواهد بود؛ حالا کِی بشریت از نفت و گاز خلاص بشود، بی‌نیاز بشود، معلوم نیست. این ماده‌ی حیاتی و اصلی، در کشور شما از همه‌ی دنیا بیشتر است؛ این ظرفیت کمی است؟ این چیز کوچکی است؟ حالا این نفت و گاز بود، سرمایه‌های معدنی دیگر [هم همین‌جور] : معادن طلا، معادن سیمان، معادن فلزهای کمیاب و فلزهای ارزشمند. گزارشهایی که به ما میرسد خیلی گزارشهای تکان‌دهنده‌ای است در برخی از بخشها؛ این ظرفیتهای معدنی کشور است. ظرفیتهای صنعتی و معدنی، متنوع است و انبوه. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

رتبه‌ی هفده در اقتصادهای جهان - که این جزو آمارها و گزارشهای بین‌المللی است - با حدود هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

سرمایه‌های زیربنایی [مثل] راه و سد؛ امروز بیش از ششصد سد در کشور در اندازه‌های مختلف وجود دارد؛ انقلاب اسلامی این کشور را در وضعیتی تحویل گرفت که حدود ده پانزده سد در سرتاسر کشور بود؛ امروز ششصد و اندی سد در کشور هست؛ در اندازه‌های بزرگ و کوچک؛ بعضی از آنها بسیار مهم و بزرگ [است]. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

مسئله‌ی راه هم همین‌جور، آمارهای راه هم آمارهای خوبی است. ظرفیت و مزیت جغرافیایی؛ دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت چهارراهی شمال و جنوب و شرق و غرب که مسئله‌ی ترانزیت را - که مسئله‌ی بسیار مهمی است - برای ما توضیح می‌دهد. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

تنوع اقلیمی، ظرفیت انرژی‌های پاک [مثل] انرژی آب و خورشید، انرژی هسته‌ای. این ظرفیتها در کشور وجود دارد. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
باید به آن توجه داشت، ظرفیتهای بی‌شمار ملی است؛ كه خوشبختانه مسئولین كشور، مسئولین دولتی - كه من امكان این را داشتم كه بالخصوص در این ایام با اینها ملاقات كنم - بعد از تشكیل دولت جدید، می‌بینم همه معترفند، معتقدند، واقفند، به ظرفیتهای بی‌شمار داخلی كشور؛ كه خب همین وجود این ظرفیتها هم بحمدالله رهنمون شد كه این حقیر و همفكران و همكاران و كمكها، به این مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی برسیم؛ والا اگر كشوری از ظرفیت داخلی محروم باشد، نمیتواند یك اقتصاد مقاوم به‌وجود بیاورد. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۲/۱۲/۱۵).

خوشبختانه امروز با اتفاق نظری كه مسئولان محترم دولت، هم رئیس جمهور محترم، هم وزرای مربوط، هم رؤسای دو قوه‌ی دیگر، روی مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی كردند - كه جای تقدیر و تشكر دارد از اینها؛ یعنی واقعاً استقبال كردند از این فكر؛ كه البته خود آنها هم در مجمع تشخیص، در مشورت‌دهی به این مسئله سهیم بودند، شریك بودند، بحث كردند روی این مسئله - خود این اتفاق نظر، نشان‌دهنده‌ی این است كه این تحریمی كه اینها ظالمانه و از روی بغض و عداوت و نفرت بر ملت ایران تحمیل كردند، اثری نخواهد داشت و ان‌شاءالله این اقتصاد مقاومتی فائق خواهد آمد بر ترفندهای آنها. این هم یك واقعیت است. (تشکیل جلسه سران قوا در حضور رهبر انقلاب ۱۳۹۲/۱۲/۰۶).

ما تواناییم، ما ثروتمندیم، هم ثروت انسانی داریم - نیروی انسانی ما در دنیا كم‌نظیر است، اگر نگوییم بی‌نظیر - [هم] ثروتهای زیرزمینی؛ ثروتهای ما فوق‌العاده است. دنیا به ما احتیاج دارد؛ به قدری كه دنیا به ما احتیاج دارد، ما به دنیا احتیاج نداریم. امروز دنیا روی كاكُل نفت و گاز میچرخد؛ ما در دنیا اوّلْ‌كشوریم در همه‌ی فهرست بلندِ كشورهای دنیا. این را من امسال در مشهد گفتم، با توجّه به ذخایر نفت ما و ذخایر گاز ما، ما در دنیا اوّلیم. اخیراً مسئولین محترم دولتی برای من گزارش آوردند، ما از لحاظ گاز هم كه دوّم بودیم در دنیا، امروز شدیم اوّل. امروز از لحاظ ذخایر گاز كه ما تا چندی پیش - شاید تا یك سال، یك سال و نیم پیش - در رده‌ی دوّم قرار داشتیم، امروز در رده‌ی اوّل قرار داریم؛ این ذخایر ما است، (بیانات در دیدار مردم آذربایجان۱۳۹۲/۱۱/۲۸).

ما یك كشور بزرگ هستیم، یك ملّت قوی هستیم، ملّت بافرهنگی هستیم، ملّت بااستعدادی هستیم، ثروت خدادادی هم الی‌ماشاءالله [داریم]؛ مسئولینمان هم خوشبختانه مسئولین دلسوزی هستند، دلشان میخواهد كار كنند، ما هم كمكشان میكنیم، دعایشان هم میكنیم؛ (بیانات در دیدار مردم آذربایجان۱۳۹۲/۱۱/۲۸).

البته خوشبختانه واحدهای بزرگ ما فعالند، خوبند و سوددهی‌‌شان هم خوب است، کارشان هم خوب است، اشتغالشان هم خوب است؛ عمده‌‌ی واحدهای بزرگ ما وضعشان اینجور است - لذا همان طور که گفتید، محصول سیمانمان، محصول فولادمان، محصولات عمده‌‌ی اینجوری‌‌مان خوب است. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت‌۱۳۹۱/۰۶/۰۲).

این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت میکند. ما افقهای بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده میکنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افقها، معارضها و معارضه‌‌‌هائی هم دارد. بعضی از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه‌‌‌های سیاسی دارد؛ بعضی منطقه‌‌‌ای است، بعضی بین‌‌‌المللی است. این معارضه‌‌‌ها در مواردی هم منتهی میشود به همین فشارهای گوناگونی که مشاهده میکنید؛ فشارهای سیاسی، تحریم، غیر تحریم، فشارهای تبلیغاتی - اینها هست - لیکن در لابه‌‌‌لای این مشکلات، در وسط این خارها، گام‌های استوار و همت‌ها و تصمیم‌هائی هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ی مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجوری است. (بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان۱۳۹۱/۰۵/۰۸).

نقاط ضعفی که برای موفقیت در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی باید برطرف شوند:
با این‌که اقدامات گسترده‌ای برای خروج از وضعیت تک‌محصولی در کشور صورت گرفته‌ اما همچنان یکی از بزرگترین نقاط ضعف کشور وابستگی به نفت است و چرخه ناقص تولید و تجارت و تصمیم‌گیری‌های مقطعی و بی‌برنامه از یک‌سو و اسراف و تجمل‌گرایی از سوی دیگر، این ناهنجاری را تشدید نموده است.

عدم خودباوری، فساد اداری و اقتصادی، بهانه جویی و اظهار یأس، ناتوانی و ناامیدی از لطف الهی و کم‌توجهی به نقش و همراهی و همکاری مردم، آفت‌های دیگری است، که بایداز آنها به عنوان نقاط ضعف موجود در مسیر اقتصاد مقاومتی نام برد و رهبری بارها در رهنمودهایشان خواستار رفع این نقایص شده‌اند. برخی از مهمترین اشارات رهبری در این زمینه عبارتند از:
ممکن است کسی بگوید اگر تحریم نبود از این ظرفیّت‌ها می‌توانستید خوب استفاده کنید، امّا [چون] تحریم هست نمی‌توانید از این ظرفیّت‌ها استفاده کنید؛ این خطا است؛ این حرف، درست نیست. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

ما در زمینه‌ی اقتصادی به این (نقش مردم) کمتر بها دادیم. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

یکی از سخت‌ترین آسیبهای اقتصادی ما همین وابستگی به نفت است. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

اگر چنانچه وضع اجتماع، وضع اقتصادی کشور مثل یک خانه‌ی بی درودروازه‌ای بود که هرکه خواست آمد، هرجور خواست عمل کرد، هرچه خواست برد، خورد، خب معلوم است، انسان نجیبِ شایسته‌ی متینی که میخواهد از راه حلال ارتزاق کند، طبعاً جلو نمی‌آید. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

ظرفیتهای کشور خیلی وسیع است؛ خیلی از ماها آگاه نیستیم به گستره‌ی این ظرفیتهای عجیب، یا به اهمیت آن توجه نداریم؛ میدانیم، آمارها دستمان هم هست [توجه نمیکنیم]. بعضی از مسئولین این‌جورند، آمارها را دارند، [اما] اهمیت آمارها مورد توجه آنها قرار نمیگیرد. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

مشکلاتی است که داریم - مشکلات مزمن، مشکلات دیرپا - که اینها جز با یک حرکت اقتصادیِ جمعیِ مهم، امکان ندارد برطرف بشود؛ یکی از آنها وابستگی به نفت است که عرض کردیم، یکی از آنها عادت به واردات است - آن هم واردات بدون اولویت؛ عادتی است که متأسفانه دچار آن هستیم و این عادت را هم نتوانستیم کنار بگذاریم؛ نگاهمان به تولید خارجی است - تورم مزمن، بیکاری، معیوب بودن برخی از ساختارهای اقتصادی ما، اشکال در نظامات مالی ما - نظامات پولی ما، نظامات بانکی ما، نظامات گمرکی ما - اشکال در الگوی مصرف، اشکال در مسئله‌ی تولید، اشکال در بهره‌وری؛ اینها مشکلات موجود کشور است. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

روزمرّه فکر کردن در مسائل اقتصادی، مضر است؛ تغییر سیاستهای اقتصادی به طور دائم، مضر است - در همه‌ی بخشها، بخصوص در اقتصاد - تکیه کردن بر نظرات غیر کارشناسی، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه‌های تزریقیِ اقتصادهای تحمیلی شرق و غرب، مضر است. (بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور۱۳۹۲/۰۲/۰۷).

اگر چنانچه همین بخش دوم قضیه - یعنی آن نیمه‌‌ی خالی لیوان – نمی‌بود، شما امروز از لحاظ رونق اقتصادی، وضع بهتری را در کشور ارائه می‌کردید و کمک‌های بیشتری به مردم می‌شد. بالاخره حمایت از تولید ملی، آن بخشِ درونزای اقتصاد ماست و به این بایستی تکیه کرد. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت‌۱۳۹۱/۰۶/۰۲).

این قضیه‌‌ی اسراف و زیاده‌‌روی، قضیه‌‌ی مهمی در کشور است. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت‌۱۳۹۱/۰۶/۰۲).

تصمیمهای خلق‌الساعه و تغییر مقررات، جزو ضربه‌هائی است که به «اقتصاد مقاومتی» وارد میشود و به مقاومت ملت ضربه میزند. این را، هم دولت محترم، هم مجلس محترم باید توجه داشته باشند؛ نگذارند سیاستهای اقتصادی کشور در هر زمانی دچار تذبذب و تغییرهای بی‌مورد شود. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام۱۳۹۱/۰۵/۰۳).

وضع نامساعد اقتصادى مى‌تواند براى كشور يك تهديد جدى محسوب شود و دشمن از اين استفاده مى‌كند. (ديدار گروه كثيرى از اصناف۱۳۸۰/۰۴/۱۰).

بارها عرض كرده‌ايم كه وابستگى سياسى، اوّلين وابستگى است كه دريك حركت انقلابى، قطع مى‌شود. سخت‌تر از آن، وابستگى اقتصادى است؛ خيلى دير، قطع و اصلاح مى‌شود. (بيانات درجمع فرماندهان سپاه ۱۳۷۷/۱۲/۱۸).

مصرف‌گرايى، جامعه را از پاى درمى‌آورد. جامعه‌اى كه مصرف آن از توليدش بيشتر باشد، در ميدانهاى مختلف شكست خواهد خورد. ما بايد عادت كنيم مصرف خود را تعديل و كم كنيم و از زياديها بزنيم. (بيانات در خطبه‌هاى نماز عيد فطر ۱۳۸۱/۰۹/۱۵ ).

مفاسد اقتصادى، جريان آلوده‌اى است كه اگر جلوگيرى و با آن مبارزه نشود، كل فضا را آلوده خواهد كرد. بحث يك جرم منفرد و تك افتاده نيست؛ برخورد با مفاسد اقتصادى براى نظام اهميت حياتى دارد. (ديدار رئيس، معاونان و كاركنان قوه‌ى قضاييه، در آستانه‌ى سالروز هفتم تير ۱۳۸۱/۰۴/۰۵).

متأسفانه سهم تجارت كشورهاى اسلامى با يكديگر نيز سهم كمى است؛ يعنى كشورهاى اسلامى به‌جاى اين‌كه امكاناتشان را با هم مبادله كنند؛ از ظرفيتهاى هم استفاده كنند؛ به يكديگر براى رشد تجارت و توسعه‌ى اقتصادى و سرمايه‌گذارى كمك كنند، بيشتر رو به سمت كشورهاى غيراسلامى و رو به سمت غرب دارند؛ اين ضعف ماست. (ديدار با اقتصاددانان شركت كننده در اجلاس بانك توسعه‌ى اسلامى ۱۳۸۳/۰۶/۲۶).

يك هدف ديگر، اصلاح ساختار توليد و اصلاح ساختار اقتصاد كشور است. چرخه‌ى توليد در كشور، چرخه‌ى معيوبى بوده است. آنچه را كه ما در مجموعه‌ى توليدى كشور به دست مى‌آورديم، با مصرف بيشتر، هزينه‌ى بيشتر و دستاورد و بازدهِ كمتر بوده است. (بيانات در حرم رضوي در آغاز سال ۱/۱/۹۱).

گاهى در آمارهاى ما متأسفانه چيزهاى بى‌ربط ساده‌لوحانه‌ى كوته‌بينانه‌يى ديده مى‌شود كه مثلا شكاف اقتصادى كشور ما از امريكا يا از فلان‌جا بيشتر است؛ اينها حرفهاى ناشى از ندانستن و جهل به واقعيت‌هاست؛ اصلا از واقعيت‌ها اطلاع ندارند. نخير، دره‌ى اقتصادى در كشورهاى سرمايه‌دارى، وحشتناك و فوق تصور و از همه جاى دنيا بيشتر است. (ديدار اعضاى هيأت دولت ۲۰/۰۸/۸۳).

مفاسد اقتصادى، مفاسد فرهنگى را هم با خود مى‌آورد، مفاسد اخلاقى را هم مى‌آورد. وجود و رواج مفاسد اقتصادى يكى از بزرگترين خطرهايش اين است كه عناصر خوب دستگاهها را متزلزل ميكند، زير پاى آنها را سست ميكند. (ديدار مسئولان قضائى كشور ۰۵/۰۴/۸۷).

اينكه می‌بينيد بعضى از فضول‌هاى خارجى، دولت‌هاى خارجى، دائم و دم‌به‌ساعت، چندين سال است كه ملت ما را تهديد مي‌كنند كه تحريم مي‌كنيم، تحريم مي‌كنيم، تحريم مي‌كنيم - بارها هم تحريم كرده‌اند - به خاطر اين است كه چشم اميدشان به همين خصوصيت منفى ماست. ما اگر آدم‌هاى اهل اسراف و ولنگارى در خرج باشيم، ممكن است تحريم براى آدم مسرف و ولنگار سخت تمام بشود؛ اما ملتى كه نه، حساب كار خودش را دارد، حساب دخل و خرج خود را دارد، حساب مصلحت خود را دارد، زياده‌روى نمي‌كند، اسراف نمي‌كند. خوب، تحريم كنند. بر يك چنين ملتى از تحريم ضررى وارد نميشود.

مسئولان كشور در قواى سه‌گانه و همه‌ى فعالان سياسى و فرهنگى بدانند شجره‌ى خبيثه‌ى فساد اقتصادى را كه از جمله‌ى دامهاى مهلك دشمن و موجب بيعدالتى در اداره‌ى امور كشور و مايه‌ى ورشكستگى مادى و معنوى است خطرناك بدانند و همه با هم در ريشه‌كنى آن همكارى كنند. (پيام به مناسبت راهپيمايى ۲۲ بهمن ۲۳/۱۱/۸۰).
فرصنهای قابل استفاده برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌هایشان علاوه بر نقاط قوت، فرصت‌های فوق‌العاده و متعددی را نیز برشماری می‌کنند، که نقش مکمل نقاط قوت را برعهده دارند و یک موقعیت برتری‌ساز را برای کشور ایجاد کرده‌اند و هرکدام گاهی حتی به تنهایی می‌توانند موفقیت در طرح را تضمین نمایند، مشروط برا آنکه به شکل حسابشده و با برنامه‌ریزی دقیق به آنها پرداخته شود، با عنایت به بیانات رهبری چنین استنباط می‌شود که از موارد ذیل می‌توان به عنوان فرصت‌های ویژه در این رابطه نام برد .

ظرفیّت دیگر موقعیّت جغرافیایی ما است؛ ما با پانزده کشور همسایه هستیم که اینها رفت‌وآمد دارند. حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصتهای بزرگ کشورها است؛ این برای کشور ما هست و در جنوب به دریای آزاد و در شمال به آبهای محدود منتهی میشود. در این همسایه‌های ما، در حدود ۳۷۰ میلیون جمعیّت زندگی میکنند که این مقدار ارتباطات و همسایه‌ها، برای رونق اقتصادی یک کشور یک فرصت بسیار بزرگی است. (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی در تاریخ بیانات در حرم مطهر رضوی۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

واقعیت دیگر این است كه همین دشمن، از مقابله‌ی با ملت ایران و مقابله‌ی با نظام اسلامی عاجز است. دلیل عجز را اگر بخواهید، این است كه چون نمیتواند مقابله كند، تحریم را آورده؛ والا اگر می‌توانست مقابله كند، تحریم چرا؟ دلیل بر اینكه تحریم هم فایده ندارد و نداشته است و نخواهد داشت، این است كه مكرر تهدید نظامی میكند. خب، اگر میتوانستند اینها با شیوه‌های متعارف و معمول دنیا این انقلاب را از بین ببرند و این ملت را به زانو در بیاورند، دیگر این تهدید و این فشار و اینها لازم نبود. و این تحریم هم جدید نیست و نشان هم دادند. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۲/۱۲/۱۵).

دنیا به اینها [منابع طبیعی و سایر ظرفیت‌های ایران]احتیاج دارد. دیدید یك مقدار لبخندی مشاهده شد، شركتهای خارجی هجوم آوردند؛ می‌خواهند بیایند، تا چه وقت می‌توانند آمریكایی‌ها روی این لجبازی خودشان مقاومت كنند؟ (بیانات در دیدار مردم آذربایجان۱۳۹۲/۱۱/۲۸).

این چیزهائی که الان آنها تهدید میکنند، تحریم میکنند، جز آمریکا و جز رژیم صهیونیستی، هیچ کس ذی‌نفع از این تحریمها نیست. دیگران را با زور و با فشار و با رودربایستی و با این چیزها وارد میدان کردند. خب، پیداست که زور و فشار و رودربایستی نمیتواند خیلی ادامه پیدا کند - یک مدتی است - شاهدش هم این است که مجبور شدند بیست تا کشور را از همین تحریمهای نفتی و امثال اینها استثناء کنند! دیگرانی هم که استثناء نشدند، خودشان مایل نیستند، و بیش از آنچه که ما بخواهیم یا همان اندازه که ما میخواهیم، آنها دنبال راه‌حل میگردند. بنابراین بایستی مقاومت کرد. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام۱۳۹۱/۰۵/۰۳).

نفت و گاز رگ حیاتی امروز دنیا است، لااقل امروز این‌جور است، تا سالها هم این‌جور خواهد بود؛ حالا کِی بشریت از نفت و گاز خلاص بشود، بی‌نیاز بشود، معلوم نیست. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

ثروتهای ما فوق‌العاده است. دنیا به ما احتیاج دارد؛ به قدری كه دنیا به ما احتیاج دارد، ما به دنیا احتیاج نداریم. امروز دنیا روی كاكُل نفت و گاز میچرخد؛ (بیانات در دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۲/۱۱/۲۸).

جبهه‌ى مقابل ما همچنين در وضع اقتصادى بدى قرار دارد. با همه‌ى تلاشهائى كه كردند، هنوز نتوانستند اين بختك سنگين ركود اقتصادى و وضع بد اقتصادى را برطرف كنند. البته ميگويند كارهائى شده است، ليكن نخير، هنوز كار درستى انجام نشده است؛ هنوز زير فشار اقتصادى‌اند. تدابيرى كه به كار گرفته‌اند - تزريق پولهاى فراوان و هنگفت به مراكز مالى - افاقه‌اى نكرده است؛ هنوز در وضع اقتصادى بسيار بدى هستند. (ديدار با کارگزاران نظام ۱۳۸۹/۰۵/۲۷).

امروز همه‌ى دنيا شاهدند كه سيستم سرمايه‌دارى غرب، چقدر در مقابله‌ى با حوادث و بحرانها توخالى و ناتوان است. خود اين سيستم بحران‌آفرين است و وقتى بحران به وجود مى‌آيد، از خودش نميتواند دفاع كند. اين سيستم اقتصادى غرب است كه همه‌ى افتخارشان به اين سيستم اقتصادى بوده است؛ اقتصاد سرمايه‌دارى. (ديدار با مردم مريوان ۱۳۸۸/۰۲/۲۶).

دوستان! اين وضعيت معيوب و پر زيان، غيرقابل ادامه است. همه از اين هندسه‌ى غلط بين‌المللى خسته شده‌اند. جنبش ۹۹ درصدى مردم در آمريكا بر ضدّ كانونهاى ثروت و قدرت در آن كشور، و اعتراض عمومى در كشورهاى اروپاى غربى به سياستهاى اقتصادى دولتهاشان نيز نشان لبريز شدن پيمانه‌ى صبر و تحمل ملتها از اين وضعيت است. بايد اين وضعيت نامعقول را علاج كرد…( بیانات در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ۹/۶/۱۳۹۱).

در ميان ما، كشورهاى بسيار ثروتمند و نيز كشورهاى داراى نفوذ بين‌المللى كم نيستند. علاج مشكلات با همكاريهاى اقتصادى و رسانه‌اى و انتقال تجربه‌هاى پيشبرنده و تعالى‌بخش، كاملاً امكان‌پذير است. بايد عزمهامان را راسخ كنيم؛ به هدفها وفادار بمانيم؛ از اخم قدرتهاى زورگو نترسيم و به لبخند آنان دل خوش نكنيم؛ اراده‌ى الهى و قوانين آفرينش را پشتيبان خود بدانيم؛ به شكست تجربه‌ى اردوگاه كمونيستى در دو دهه پيش، و شكست سياستهاى به اصطلاح ليبرال دموكراسى غربى در حال حاضر - كه نشانه‌هاى آن را در خيابانهاى كشورهاى اروپائى و آمريكایی و گره‌هاى ناگشودنى اقتصاد اين كشورها همه مى‌بينند - با چشم عبرت بنگريم. و بالاخره سقوط ديكتاتورهاى وابسته به آمريكا و همدست رژيم صهيونيستى در شمال آفريقا و بيدارى اسلامى در كشورهاى منطقه را فرصتى بزرگ بشماريم. ما ميتوانيم به ارتقاء «بهره‌ورى سياسى جنبش عدم تعهد» در مديريت جهانى بينديشيم؛ ميتوانيم براى تحول در اين مديريت، سندى تاريخى تهيه كنيم و ابزارهاى اجرائى آن را فراهم نمائيم؛ ميتوانيم حركت به سمت همكاريهاى مؤثر اقتصادى را طراحى و الگوهاى ارتباط فرهنگى ميان خود را تعريف كنيم. (بیانات در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ۹/۶/۱۳۹۱).

در جهان هم اوضاع، اوضاع غريبى است. آمريكا دچار ضعف شده است - هم ضعف اقتصادى و مالى، هم ضعف سياسى - اين هم يك واقعيتى است. آمريكا در سياست خاورميانه‌اى خودش شكست خورد، در قضيه‌ى فلسطين شكست خورد، در قضيه‌ى عراق شكست خورد … در قضاياى داخلى هم - كه آمريكائى‌ها سعى ميكنند اين را پنهان كنند - آمريكا دچار ضعف است. نميخواهند اقرار كنند كه دچار ضعفند. اوباما در سخنرانى چند روز پيش در كنگره، كمترين اشاره‌اى به اين نكرد كه ملت آمريكا بيش از چهار ماه است كه توى خيابانهايند! توى اين هواى سرد، در سرتاسر آمريكا، در ايالتهاى مختلف، اين همه مردم بيايند توى خيابانها بايستند، در مقابل فشار پليس و ضربه‌هاى سخت پليس ايستادگى كنند، اين قابل اشاره كردن نبود؟! اصلاً اشاره‌اى نكردند. ميخواهند پنهان كنند. اين هم حقوق بشرشان است. اروپا هم همين جور است. اروپا هم دچار ضعف است. غير از مسائل اقتصادى و مالى و پولى - كه اينها ضعفهاى عجيبى است و مردم را خشمگين كرده است - از لحاظ سياسى هم اروپا امروز دچار ضعف است. امروز غربى‌ها در مسائل اقتصادى دچار ضعفند، (خطبه‌هاي نماز جمعه تهران ۱۴/۱۱/۹۰).

ميخواهند اين مسئله را در تبليغات كوچك كنند. واقع قضيه كه كوچك نميشود. در مركز مالى آمريكا، در پايتخت اقتصادى آمريكا، يعنى در نيويورك، آن هم در خيابان «وال استريت» كه كانون اصلى سرمايه‌دارى دنياست، هزاران نفر جمعيت جمع بشوند، بگويند ما سرمايه‌دارى را نميخواهيم. اينها نه مهاجرند، نه همه سياه‌پوستند، نه از طبقات پائين جامعه‌اند؛ در ميانشان استاد دانشگاه هست، سياستمدار هست، گروه‌هاى دانشجوئى به اينها پيوسته‌اند؛ ميگويند ما نظام كاپيتاليستى را نميخواهيم. خب، اين همين حرف ماست؛ ما هم كه از اول گفتيم «نه شرقى، نه غربى»، يعنى نه نظام كاپيتاليستى، نه نظام سوسياليستى؛ آن سوسياليستى‌اش بود كه به جهنم رفت، اين هم دارد يواش يواش سرازير ميشود. بعد از اين حادثه، اقبال به اسلام بيشتر خواهد شد. اين هم يك موج ديگر است؛ موج سوم است. (بيانات در جمع روحانيون شيعه و اهل سنت كرمانشاه ۲۰/۷/۹۰).

اين كارهاى علمى مايه‌ى اعتماد به نفس ملت ايران است، مايه‌ى رونق اقتصادى است. تجارتهاى پرسود مادى، ناشى از پيشرفتهاى علمى است. جوانان ما در اين زمينه وارد شدند. آمارهاى جهانى هم اين را تأييد كرد. البته مسئولان هم تلاشهاى باارزشى ميكنند. (بيانات در اجتماع بزرگ مردم كرمانشاه ۲۰/۷/۹۰).

جبهه‌ى مقابل ما همچنين در وضع اقتصادى بدى قرار دارد. با همه‌ى تلاشهائى كه كردند، هنوز نتوانستند اين بختك سنگين ركود اقتصادى و وضع بد اقتصادى را برطرف كنند. البته ميگويند كارهائى شده است، ليكن نخير، هنوز كار درستى انجام نشده است؛ هنوز زير فشار اقتصادى‌اند. تدابيرى كه به كار گرفته‌اند - تزريق پولهاى فراوان و هنگفت به مراكز مالى - افاقه‌اى نكرده است؛ هنوز در وضع اقتصادى بسيار بدى هستند. (ديدار با کارگزاران نظام ۲۷/۰۵/۸۹).

ما مى‌توانيم پايه‌هاى غلطى را كه قدرت اقتصادى متمركز متراكم دستگاه‌هاى شيطانى براى خودشان به‌وجود آورده‌اند، به چالش بكشيم. در دنيا جنگ راه مى‌اندازند، قحطى به‌وجود مى‌آورند و بحران ايجاد مى‌كنند. يك سرمايه‌دار ناگهان در چندين كشور بحران مالى به‌وجود مى‌آورد. (ديدار جمعى از دانشجويان برگزيده و نمايندگان تشكل‌هاى دانشجويى ۲۴/۰۷/۸۴).

دره‌ى اقتصادى در كشورهاى سرمايه‌دارى، وحشتناك و فوق تصور و از همه جاى دنيا بيشتر است. (ديدار اعضاى هيأت دولت ۲۰/۰۸/۸۳).

هر روز طرحى را به ميدان مى‌‌آورند و هر روز عرصه‌‌ى جديدى را در مقابل جمهورى اسلامى مى‌‌آرايند. و اين ادامه هم پيدا خواهد كرد، تا وقتى كه مأيوس بشوند؛ آن وقتى كه نظام جمهورى اسلامى به نصابهاى مشخصى در زمينه‌‌هاى سياسى، در زمينه‌‌هاى اقتصادى، در زمينه‌‌هاى امنيتى، در زمينه‌‌هاى علمى، در زمينه‌‌هاى اخلاقى برسد. تا جمهورى اسلامى به اين نصابهاى معين نرسيده است، اينها ادامه پيدا خواهد كرد؛ به آنجا كه رسيديم، دشمن طبعا مأيوس خواهد شد و واقعيت را به طور كامل خواهد پذيرفت. به هر حال امروز توطئه‌‌ى دشمن، توطئه‌‌ى پيچيده‌‌اى است. (اعضاء مجلس خبرگان رهبري ۰۲/۰۷/۸۸).

تهدیدات مطرح و قابل تأمل در فرآین اجرای اقتصاد مقاومتی:

بیان نقاط قوت و نقاط ضعف به این معنا نیست که تهدیدی متوجه فعالیت‌های اقتصادی کشور نیست، اصولاً این تصور که کار بدون هرگونه مشکلی پیش خواهد رفت کمی ساده‌لوحانه است، چرا که هر کاری سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد، اما مهم این است که این تهدیدات را به درستی شناسایی و کشف نموده و با برنامه‌ریزی دقیق و حسابشده آنها را به فرصت تبدیل نماییم. ازنگاه رهبری برخی از تهدیدات متصور در این زمینه عبارتند از:
آنها هم میگویند که تحریم‌ها دست نخواهد خورد. …… حتّی از حالا شروع کردند که اگر در زمینه‌ی هسته‌ای هم به توافق برسیم، معنای آن این نیست که همه‌ی تحریم‌ها برداشته خواهد شد. … هسته‌ای بهانه است؛ مسئله‌ی هسته‌ای هم نباشد، یک بهانه‌ی دیگری می‌آورند: مسئله‌ی حقوق بشر هست، مسئله‌ی حقوق زنان هست، مسائل گوناگون فراوان را می‌سازند (بیانات در دیدار مسئولان نظام۱۳۹۳/۰۴/۱۶)

از عوارض مؤثر بر اقتصاد کشورها تکانه‌های اقتصادی دنیا است که پیش می‌آید؛ مثل همان چیزی که در این سال‌ها پیش آمد و در برهه‌های دیگری پیش آمده که این تأثیر می‌گذارد برروی کشورها. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

یک عامل بلاهای طبیعی است که پیش می‌آید، و یک عامل هم تکانه‌های تخاصمی است؛ مثل تحریم‌ها و امثال تحریم‌ها. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰).
فرض بفرمایید که در مراکز تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری بشود روی قیمت نفت، یک‌وقت قیمت نفت را مِن‌باب مثال بیاورند به شش دلار، کما اینکه برای ما اتفاق افتاد؛ خیلی از اینها عادی نیست؛ اینها کارهای پیش‌بینی‌شده و مؤثر و به دنبال تصمیم‌گیری‌های مشخصی است که از مراکزی دنبال میشود. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

البته اگر آنچه من مکرر توصیه کردم در مورد (ازدیاد) نسل، مورد توجه قرار نگیرد، این امتیاز را در آینده‌ای نه‌چندان دور از دست خواهیم داد. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

این تحریمها از حدود زمستان سال۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادی، دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست، یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که متوجه ملت ما است. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰)

نکته‌ی چهارم [از انگیزه‌ها و عوامل تهیه‌ی سیاستهای اقتصاد مقاومتی]، بحران‌های اقتصادی جهانی است؛ که البته اشاره کردم قبلاً که ناشی است از اقتصاد غرب و اقتصاد آمریکا؛ در اروپا هم در حقیقت سرریز مشکلاتِ آمریکا [بود که] مشکلات را دامن زد، اگرچه زمینه‌ی آن وجود داشت؛ در جاهای دیگر هم همین‌جور. ما هم که نمی‌خواهیم دُور خودمان حصار بکشیم؛ ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم که از لحاظ اقتصادی، ارتباطات را با دنیا قطع کنیم، نه ممکن است، نه مطلوب است، بنابراین تحت تأثیر اینها قرار می‌گیریم، پس باید مقاوم‌سازی کنیم. بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می‌کند. ما افق‌های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می‌کنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افق‌ها، معارض‌ها و معارضه‌‌‌هائی هم دارد. بعضی از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه‌‌‌های سیاسی دارد؛ بعضی منطقه‌‌‌ای است، بعضی بین‌‌‌المللی است. این معارضه‌‌‌ها در مواردی هم منتهی میشود به همین فشارهای گوناگونی که مشاهده می‌کنید؛ فشارهای سیاسی، تحریم، غیر تحریم، فشارهای تبلیغاتی - اینها هست - لیکن در لابه‌‌‌لای این مشکلات، در وسط این خارها، گام‌های استوار و همت‌ها و تصمیم‌هائی هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ی مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجوری است. (بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان۱۳۹۱/۰۵/۰۸).

باید تصویر درستی از اقتصاد مقاومتی ارائه بشود؛ البته صداوسیما و رسانه‌های کشور موظفند اما مخصوص آنها نیست. دستگاه‌های تبلیغاتیِ مخالف با کشور، مخالف با انقلاب، مخالف با پیشرفت ملی ما، خیلی چیزها در چنته دارند و شروع هم کرده‌اند - ما دیدیم - بعد از این هم بیشتر [خواهند کرد] درباره‌ی اقتصاد مقاومتی، اشکال‌تراشی، مانع‌تراشی، گاهی هو کردن، بی‌اهمیت جلوه دادن آنچه که در کمال اهمیت و نهایت اهمیت است؛ از این کارها می‌کنند. (بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۱۳۹۲/۱۲/۲۰).

ما امروز در مقابل يک فشار جهاني قرار داريم. دشمني وجود دارد که مي خواهد با فشار اقتصادي و با تحريم و با اين کارهائي که شما ميدانيد، سلطه اهريمني خودش را برگرداند به اين کشور، هدف اين است . (بيانات درديدارجمعي ازکازآفرينان سراسرکشور۱۳۸۹/۰۶/۱۶).

جهاد اقتصادى متوجه يك نكته‌ى اساسى است در مسئله‌ى اداره‌ى كشور و مديريت كشور؛ و آن اين است كه امروز دشمن براى مبارزه‌ى با اسلام و جمهورى اسلامى، بر روى مسئله‌ى اقتصاد متمركز شده است. (بیانات در دیدار هزاران نفر از كارگران سراسركشور ۱۳۹۰/۰۲/۰۷).

سياست استكبارى، زمين زدن ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى از راه اقتصاد است. هدف تحريمها، فلج كردن اقتصادى است. (بيانات در ديدار فعالان بخش‌هاى اقتصادى‌ كشور ۲۶/۵/۹۰).
از جمله‌ي آنچه که بنده در اول امسال خطاب به ملت ايران و مسئولين کشور بيان کردم، همين مسئله‌ي تکيه بر گسترش فضاي فعاليت اقتصادي است. چرا؟ چون بخصوص دشمن روي اين نقطه تکيه کرده است و تکيه مي‌کند. دشمن انقلاب اسلامي، به اين نتيجه رسيده‌اند که بلکه بتوانند ملت ايران را در يک توطئه‌ي اقتصادي گرفتار کنند. (بيانات ر ديدار هزاران نفر از مردم و عشاير شهرستان نورآباد ممسني ۱۳۸۷/۰۲/۱۵).

دشمن هدفهاى اقتصادى، فرهنگى و سياسى هم دارد. هدفهاى اقتصادى‌اش معلوم است؛ براى آنها تسلط اقتصادى بر منطقه‌ى خاورميانه حياتى است. امروز در حال راه‌اندازى يك جنگ بزرگ در همسايگى ما و در كشور عراق هستند. همه‌ى دنيا مى‌دانند كه هدف آنها در درجه‌ى اول هدف اقتصادى است. (بيانات در ديدار جوانان استان سيستان و بلوچستان ۱۳۸۱/۱۲/۰۶).
اجزاى نقشه‌ى دشمن چه چيزهايى است؟ اولاً تا آن‌جا كه بتوانند - زورشان برسد و تيغشان ببرد - مشكلات اقتصادى براى كشور درست كنند و بتراشند؛ تحريم اقتصادى كنند و به مجازات شركتها بپردازند - همينهايى كه مى‌شنويد - جلو خط لوله‌اى را كه فلان كشور مى‌خواهد از اين‌جا بكشد، بگيرند! در امر تجارت كشور، اخلال ايجاد كنند. (ديدار با مردم مشهد و زائران حضرت على‌بن‌موسى الرضا(ع)۱۳۷۸/۰۱/۰۱).

من در زمينه‌ى مسائل گوناگون اين را دارم مشاهده مى‌كنم. حالت خواب‌رفتگى و تن دادن به آنچه در جريان عمومى سياسى و اقتصادى دنيا دارد مى‌گذرد و تسليم شدن به آن، خطر بزرگ جامعه‌ى ماست و اگر كسى درست بفهمد و بينديشد، مى‌فهمد كه بايد با يك تحرك و تحول، اين وضع را دگرگون كرد؛ هم در زمينه‌ى مسائل اقتصادى، هم در زمينه‌ى مسائل سياسى. (ديدار اعضاى هيأت دولت ۱۳۸۴/۰۶/۰۸).

متأسفانه سهم تجارت كشورهاى اسلامى با يكديگر نيز سهم كمى است؛ يعنى كشورهاى اسلامى به‌جاى اين‌كه امكاناتشان را با هم مبادله كنند؛ از ظرفيتهاى هم استفاده كنند؛ به يكديگر براى رشد تجارت و توسعه‌ى اقتصادى و سرمايه‌گذارى كمك كنند، بيشتر رو به سمت كشورهاى غيراسلامى و رو به سمت غرب دارند؛ اين ضعف ماست. (ديدار با اقتصاددانان شركت كننده در اجلاس بانك توسعه‌ى اسلامى ۲۶/۰۶/۸۳).

يكى ديگر از چالشهاى بزرگ، همين چالش فشارهاى اقتصادى و تحريمها بود. (بيانات در اجتماع بزرگ مردم كرمانشاه ۲۰/۷/۹۰).

پنجم آن كه صهيونيسم كه خطر اخلاقى و سياسى و اقتصادى بزرگى براى جامعه‌ى بشرى است، اين جاى پا را وسيله‌اى و نقطه‌ى اتكائى براى گسترش نفوذ و سلطه‌ى خود در جهان قرار داده است. اكنون پس از به ميدان آمدن ملتها و شعارهاى قدرتمندانه‌ى آنان بر ضد رژيم صهيونيست، دولتهاى مسلمان با چه منطقى روابط خود با رژيم غاصب را ادامه ميدهند؟ سند صداقت دولتهاى مسلمان در جانبدارى‌شان از ملت فلسطين، قطع روابط آشكار و پنهان سياسى و اقتصادى با آن رژيم است. دولتهائى كه ميزبان سفارتخانه‌ها يا دفاتر اقتصادى صهيونيست‌هايند، نمي‌توانند مدعى دفاع از فلسطين باشند و هيچ شعار ضد صهيونيستى از سوى آنان، جدى و واقعى تلقى نخواهد شد. (بيانات در كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين ۹/۷/۹۰).

اگر اين تاكتيك نيز به نتيجه نرسد، تجربه‌ها به ما ميگويد كه آنگاه روشهائى چون هرج و مرج و تروريزم و جنگ داخلى ميان پيروان اديان يا قوميتها يا قبائل و احزاب و يا حتى ميان ملتها و دولتهاى همسايه، و همراه با آن، حصر اقتصادى و تحريم و بلوكه كردن سرمايه‌هاى ملى و نيز هجوم همه جانبه‌ى تبليغاتى و رسانه‌اى را در پيش خواهند گرفت. (بيانات در اجلاس بين‌المللي بيدارى اسلامى ۲۶/۶/۹۰).

شما ملاحظه كنيد؛ قدرتهاى اقتصادى اول دنيا، قدرتهاى علمى درجه‌ى يك دنيا، قدرتهاى نظامى و امنيتى رديف اول دنيا، امروز يك جبهه‌ى وسيعى را در مقابل اين ملت تشكيل دادند. اينجور نيست؟ هر كارى هم از دستشان برمى‌آيد، دارند ميكنند. (بيانات در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه‌ها ۲/۶/۹۰).

اگر يك كشورى نتواند از لحاظ اقتصادى، از لحاظ علمى، از لحاظ زيرساختهاى پيشرفت، خودش را تأمين كند و رشد پيدا كند، بيرحمانه مورد تطاول قرار خواهد گرفت. ما نميخواهيم مورد تطاول قرار بگيريم. (بيانات در ديدار فعالان بخش‌هاى اقتصادى‌ كشور ۲۶/۰۵/۹۰).

امروز همه‌ى دنيا شاهدند كه سيستم سرمايه‌دارى غرب، چقدر در مقابله‌ى با حوادث و بحرانها توخالى و ناتوان است. خود اين سيستم بحران‌آفرين است و وقتى بحران به وجود مى‌آيد، از خودش نميتواند دفاع كند. اين سيستم اقتصادى غرب است كه همه‌ى افتخارشان به اين سيستم اقتصادى بوده است؛ اقتصاد سرمايه‌دارى. و سعى داشته‌اند اين سيستم را به هزار شيوه و هزار زبان، به عنوان نسخه‌ى منحصربه‌فرد اقتصاد، به ملتها تحميل كنند. (ديدار با مردم مريوان ۲۶/۰۲/۸۸).

اگر امروز كشورى از لحاظ علمى پيشرفت نكرد، نه اقتصادش پيشرفت خواهد كرد، نه اقتدار جهانيش پيشرفت خواهد كرد و نه زندگى مردم پيش خواهد رفت. بالاخره علم بايد در كشور پيش برود؛ بخصوص كه ما عقب ماندگى داريم و بايد تلاش شود. (بيانات در ديدار نخبگان علمى سراسر كشور ۱۹/۰۷/۸۷).

بنابراين قدرتهاى اقتصادى مى‌توانند بحران ايجاد كنند. بحران‌آفرينى، جنگ‌آفرينى و ايجاد نظام‌هاى خشن و قسى‌القلب - مثل اسرائيل - كار اينهاست. بايد اينها را به چالش كشيد. كى مى‌تواند؟ يك هويت جمعى بين‌المللى زنده‌ى خسته‌نشو، متكى به ايمان قلبى و دينى؛ اين است كه نمى‌گذارد انسان خسته شود. هر چيز ديگرى قابل خسته شدن است، جز ايمان با طراوت دينى. اين مى‌تواند آن قدرتها را به چالش بكشد و تعديل كند و در نهايت آنها را از بين ببرد. (ديدار جمعى از دانشجويان برگزيده و نمايندگان تشكل‌هاى دانشجويى ۲۴/۰۷/۸۴).

نزديك به يك‌ونيم ميليارد نفر از جمعيت دنيا مسلمانند و مسكن آنها يكى از مهمترين و ارزنده‌ترين قطعات اين زمين است. اين همه منابع طبيعى، اين ميراث عظيم فرهنگى، اين نيروى انسانى كارآمد و بااستعداد، اين بازار بزرگ براى محصولات غربى، اين نفت و گاز ارزشمندى كه در اين كشورها هست؛ اينها وسوسه‌كننده‌ى قدرتهاى استكبارى است؛ میخواهند بر اينها تسلط كامل داشته باشند؛ اما بيدارى امت اسلامى مانع اين است. وحدت امت اسلامى بزرگترين سد در مقابل اين دشمنان است؛ لذا در شكستن اين سد، همهى تلاش خود را به كار مىبرند. (بيانات در ديدار كارگزاران نظام و سفراى كشورهاى اسلامى ۰۶/۰۲/۸۴).

قدرتهاى استكبارى عالم دائما در بلندگوهاى تبليغاتى خود به ما مسلمانها مى‌گويند به واقعيت‌هاى دنيا توجه كنيد. منظورشان از واقعيت‌ها اين است كه دنياى غرب از لحاظ علمى، تكنولوژى، اقتصادى و نظامى پيشرفته و تواناست. مى‌گويند اين واقعيت‌ها را ببينيد و در مقابل خواست قدرتهاى جهانى تسليم شويد. دائم به ما مى‌گويند چرا واقع‌بينى نداريد. مرادشان از واقع‌بينى اين است كه در مقابل نيروى متراكم علمى و اقتصادى و فناورى غرب تسليم شويد و كوتاه بياييد. (ديدار رؤساى بانكهاى مركزى كشورهاى اسلام ۱۷/۰۱/۸۴).

نظام سلطه در واقع زنجيره‌يى از دولتها و قدرتهايند؛ اما پشت سر اين دولتها، كمپانى‌ها، مراكز اقتصادى و مراكز مالى هستند؛ تعيين‌كننده‌ى سياستها امروز در نهايت آنها هستند. اين چهار عنوان، كه البته كارهاى حاشيهيى هم براى آنها وجود دارد، رؤوس اساسى كار آنهاست: اول: انحلال فرهنگى؛ دوم: فشارهاى مستمر اقتصادى؛ سوم: ايجاد هسته‌هاى سياسى و اجتماعى، كه در داخل كشور باشند و زير نفوذ دشمن؛ چهارم: از كار انداختن بازوهاى توانمند و فعال نظام. (خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران ۱۵/۰۸/۸۳).

آنچه مهم است اين است كه اگر دنياى اسلام با ظرفيتهاى فراوانى كه دارد، سر و سامانى به اقتصاد خود ندهد، در اين حركت اقتصادى جهانى، بلاشك طعمه‌ى ديگران خواهد شد. (ديدار با اقتصاددانان شركت كننده در اجلاس بانك توسعه‌ى اسلامى ۲۵/۰۶/۸۳).

وضع نامساعد اقتصادى مى‌تواند براى كشور يك تهديد جدى محسوب شود و دشمن از اين استفاده مى‌كند. (ديدار گروه كثيرى از اصناف ۱۰/۰۴/۸۰).

رابطه‌ى با امريكا، از لحاظ اقتصادى، نتيجه‌اش همان چيزى است كه امروز شما در روسيه مى‌بينيد. بسيارى از كشورهايى كه من نمى‌خواهم اسم بياورم و رابطه‌هاى بسيار خوب و عالى با امريكا دارند، از لحاظ اقتصادى، وضعشان زير صفر و بسيار بد است و پول ملى‌شان بسيار بسيار بى‌ارزش است. (ديدار گروه كثيرى از دانشجويان و دانش‌آموزان به مناسبت سيزدهم آبان ماه در سالروز ميلاد امام على (ع) ۱۲/۰۸/۷۷).

همان‌گونه که در بخش‌های قبلی و در متن این مقاله ملاحظه شد، رهبر معظم انقلاب نه‌تنها مفاهیم موردنظر از اقتصاد مقاومتی را در رهنموهایشان تبیین و تشریح نموده‌اند، بلکه ضمن معرفی دشمن و اهداف وی، با ارائه تصویری کامل از محیط درونی و پیرامونی کشور، بخش قابل توجهی از نیازهای مطالعاتی در این زمینه را نیز پاسخ داده‌اند و لذا آنچه باقی می‌ماند، مدل‌سازی و گنجاندن رهنمودها، راهبردها و راهکارهای رهبری در قالب یک نقشه راه بومی و عملیاتی است.


منبع: سایت الف

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.