فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با ایران + تصاویر

فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 نشریه وال استریت ژورنال نوشت: گروهی از سناتورهای آمریکایی معتقدند که کاخ سفید در تایید قرارداد بزرگ فروش جنگنده به کشورهای خلیج (فارس) تعلل می‌کند و این تاخیر ممکن است هم‌اکنون که متحدان عرب آمریکا با داعش می‌جنگند و تلاش می‌کنند نفوذ ایران را در منطقه مهار کنند، به رابطه واشنگتن با آن‌ها آسیب وارد کند. 
 

ادامــــــه

فروش جنگنده به کویت، قطر و بحرین بیش از دو سال پیش در دستور کار آمریکا قرار دارد، اما کاخ سفید هنوز اجازه آن را صادر نکرده است. یک علت برای این تاخیر، سیاست‌های فدرال است که آمریکا را موظف می‌کند برتری اسرائیل را در خاورمیانه حفظ کند و از فروش‌هایی که موجب می‌شود این برتری تضعیف شود، پرهیز کند. سناتور باب کورکر، جک رید و کلر مک کاسکیل ماه گذشته در نامه‌ای به باراک اوباما با این استدلال که تاخیر و تعلل ضرورت ندارد و فروش به ضرر اسرائیل نخواهد بود، خواستار تکمیل قرارداد شدند. /p>
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
قرارداد مذکور به ارزش نه میلیارد دلار و شامل جنگنده‌های F16 ساخته شرکت لاکهید مارتین و جنگنده‌های F15 و F.A18 ساخته شرکت بوئینگ است. این دو شرکت هشدار داده‌اند خط تولید خود را تعطیل می‌کنند مگر اینکه سفارش‌های جدید بگیرند. سناتورهای آمریکایی می‌گویند که تاخیر در اجرای قرارداد همچنین ممکن است باعث شود کشورهای خلیج (فارس) به فروشنده‌های دیگر روی آورند. کویت ماه گذشته با یک کنسرسیوم شرکت‌های اروپایی برای خرید بیست و هشت فروند یوروفای‌تر قرارداد امضاء کرد. 
 
این سه سناتور در نامه خود نوشتند: رد درخواست باعث می‌شود این کشور‌ها به دیگر فروشنده‌های خارجی از جمله روسیه روی آورند. آمریکا نباید فرصت گسترش نفوذ خود را در خاورمیانه از دست بدهد و باید برتری صنعتی خود را در برابر رقباء یا دشمنان حفظ کند. 
 
وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا از کشورهای عربی می‌خواهد در جنگ با داعش بیشتر همکاری کنند و همچنین واشنگتن و متحدان خلیجی‌اش تلاش می‌کنند نفوذ منطقه‌ای ایران را مهار کنند. این سناتور‌ها از کاخ سفید می‌خواهند فروش جنگنده‌ها به قطر و کویت عملی شود. طبق این قرارداد نه میلیارد دلاری، دو میلیارد دلار (هفده فروند جنگنده) به بحرین، سه میلیارد دلار (بیست و چهار فروند) به کویت و چهار میلیارد دلار (سی و شش فروند) به قطر می‌رسد.
 
 
عقاب نیروی هوایی آمریکا
 
اف.۱۵ ایگل (عقاب) جنگنده آمریکایی است که برای برتری هوائی به سفارش دولت آمریکا (برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوائی) طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما را شرکت مک‌دانل-داگلاس که اکنون بخشی از شرکت بوئینگ است می‌ساخت. اف-۱۵ جنگنده اصلی آمریکا برای مراقبت از مرزهای هوائی این کشور است.

فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
هواپیماهای جنگی یک جذابیت خاصی در مقایسه با دیگر هواپیماها از خود نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال در جنگ جهانی اول هواپیماهای جنگی دو باله، در جنگ جهانی دوم هواپیماهایی چون مسرشمیت ب‌اف ۱۰۹ ، اسپیت فایر، موستانگ، زیرو و جنگندهٔ اف-۸۶ که نقش خود را بر فراز کره نشان دادند و جنگنده فانتوم اف-۴ که در دههٔ ۱۹۶۰ زبانزد ومعروف گردید وپس از آن جنگندهٔ تاکتیکی اف-۱۵ معروف به عقاب ساخته وارائه شده‌است. در واقع می‌توان گفت قابلیت‌های استثنایی اف-۱۵ ناشی از ترکیب ویژگی‌های کارآمد است.
 
استفاده از دوموتور قدرتمند توربوفن با قدرت ۲۹۰۰۰ پوند کشش (۱۳۱۵۴کیلوگرم) در ثبت اوج‌گیری و شتاب و دارا بودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی‌های رایانه ای وانجام آزمایش‌ها تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق‌العاده ساخته است؛ همچنین استفاده از سامانهٔ هوایی دیجیتال ونصب یک رادار با برد بلند حدود۱۰۰مایل (۱۶۰کیلومتر) در اف-۱۵ وبه کار گیری آخرین نوع رادار برد متوسط و استفاده از موشک‌های هوا به هوای اسپارو وکوتاه برد حرارت یاب سایدوایندر و مجهز شدن این جنگنده به توپ سرعت بالا، از آن یک عقاب با سرعت بالا ساخته‌است. توسعهٔ جنگنده اف-۱۵ با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال ۱۹۶۷ هم‌زمان گردید و این در حالی بود که در همان زمان جنگنده‌های اف-۴در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط، نیروی هوایی ایالات متحده به طور جدی ساخت جنگندهٔ اف-۱۵را آغاز نمود.

 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
مشخصات
 
سرعت بیشینه: ۲٬۵ + ماخ یا ۲۶۶۰ کیلومتر بر ساعت
برد: ۵۵۵۰ کیلومتر با سه مخزن ذخیره اضافه
نرخ صعود: ۲۵۴ متر بر ثانیه
شعاع مبارزه: ۱۹۶۷ کیلومتر
ویژگی‌های عمومی خدمه: ۱ خلبان
طول: ۶۳ فوت ۹ در(۱۹. ۴۳ متر)
بال: ۴۲ فوت ۱۰ در(۱۳ ۰۵ متر)
قد: ۱۸ فوت ۶ در(۵. ۶۳ متر)
ایرفویل: NACA 64A006. 6 ریشه، NACA 64A203 نوک
وزن خالی: ۲۸, ۰۰۰ پوند(۱۲, ۷۰۰ کیلوگرم)
وزن بارگیری: ۴۴, ۵۰۰ پوند(۲۰, ۲۰۰ کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاست: ۶۸, ۰۰۰ پوند(۳۰, ۸۴۵ کیلوگرم)
نیروگاه: ۲ × پرات اند ویتنی F100- 100 یا 220 afterburning
موتور توربوفن خشک محوری: 14, 590 lbf[ ۱۲۵](۶۴. ۹ کیلو نیوتن)
هر رانش با پس سوز: 23, 770 lbf برای ۲۲۰[ ۱۲۵](۱۰۵. ۷ کیلو نیوتن برای ۲۲۰)
هر ظرفیت سوخت: ۱۳, ۴۵۵ پوند(۶, ۱۰۰ کیلوگرم) داخلی
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
شاهین مبارز ایالات متحده
 
طی دهه ۱۹۶۰، نیروی هوایی و دریایی آمریکا دریافتند که به جنگنده‌هایی نیاز دارند که بتواند با موشک‌های دقیق و پیشرفته، از پس ماموریت‌های سخت برآید. آنها نیازمند جنگنده‌ای سریع، دارای میدان پروازی زیاد و مجهز به سیستم رادار بسیار قوی بودند. تا آن زمان این دو نیرو از جنگنده‌های جنرال داینمیکس اف-۱۱۱ و اف-۴ فانتوم برای ماموریت‌های دوربرد و میانبرد خویش استفاده می‌کردند. تجربیات جنگ ویتنام به آنها نشان داد که نمی‌توانند با سیستم‌های موشکی قدیم چندان موفق باشند.
 
جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن؛ به معنای شاهین مبارز، جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ تک‌موتورهٔ مافوق صوت است که شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات متحده امریکا در دههٔ ۱۹۷۰ طراحی کرد. اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام شده و چهار سال بعد وارد فعالیت رسمی در ارتش آمریکا شد. از سال ۱۹۹۳ در پی فروش شرکت هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود. این هواپیما چندکارگی بالایی داشته و قابلیت اجرای مأموریت‌های مختلف هوابه‌هوا، هوابه‌زمین و شناسایی را دارد.
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
اف-۱۶ به‌عنوان یک جنگنده سبک و ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان تعداد زیادی از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تاکنون بیش از ۴۵۰۰ فروند از این هواپیما تولید شده و آخرین خریدار آن نیز عراق است که ۱۸ فروند اف-۱۶ سفارش داده است.
 
در مجموع ۲۵ کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید می‌شود. در سال ۲۰۰۹ در مجموع ۲۳۰۹ فروند اف-۱۶ در کشورهای مختلف دنیا عملیاتی بوده‌اند که این رقم بیشتر از هر هواپیمای جنگی دیگر است و به این معناست که ۱۵ درصد از کل هواپیماهای جنگی دنیا را اف-۱۶ها تشکیل می‌دهند.
 
اف-۱۶ در اصل به عنوان یک جنگنده برتری هوایی روزانه طراحی شد اما در عمل به یک جنگنده چندمنظوره تمام شرایط آب و هوایی تبدیل شد. در طول دوران تولید این هواپیما بهینه‌سازی‌های مداومی بر روی آن صورت گرفته است و مدل‌هایی با قابلیت‌های بالاتر تولید شده‌اند.

فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
مشخصات 

خدمه: ۱ نفر
طول: ۱۵/۰۶ متر (49ft 5in)
پهنای بال: ۹٫۹۶ متر (32ft 8in)
ارتفاع: ۴٫۸۸ متر (16ft)
بال: مساحت ۲۷٫۸۷ مترمربع (300ft²)
وزن خالی: ۸٬۵۷۰ کیلوگرم (18,900lb)
وزن بارگیری: ۱۲٬۰۰۰ کیلوگرم (26,500lb)
بیشینه وزن برخاست: ۱۹٬۲۰۰ کیلوگرم (42,300lb)
بیشینه سرعت: در سطح دریا: ۱٫۲ ماخ (۱٬۴۷۰ کیلومتر بر ساعت)
در ارتفاع: +۲ ماخ (۲٬۴۱۰ کیلومتر بر ساعت)
توپ‌ها: ۱×۲۰mm توپ گاتلینگ ام۶۱ ولکان با ۵۱۱ گلوله
جایگاه‌ها: ۲×موشک هوا به هوا در نوک بال، ۶×زیر بال، ۳×جایگاه زیر بدنه با حمل بار مفید ۷٬۷۰۰ کیلو
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر

 
اف 18
 
مک دانل داگلاس اف.ای-۱۸ هورنت جت جنگنده چندمنظوره فراصوت دوموتوره و تک سرنشینه‌ای است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس جنگنده آزمایشی وای‌اف-۱۷ توسط شرکت مک‌دانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شد. این هواپیما هم توانایی نبردهای هوایی و هم قابلیت حمله به اهداف سطحی را دارد و مهمترین ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده شامل دفاع هوایی از ناوگان‌های دریایی، اسکورت جنگنده‌های دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، ماموریت‌های برتری هوایی، رهگیری جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها و موشک‌های دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی می‌شود. اف-۱۸ برای انجام ماموریت شبانه‌روزی در هر نوع شرایط آب‌وهوایی طراحی شده و قابلیت سوخت‌گیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
این جنگنده به سفارش نیروی دریایی آمریکا به عنوان جایگزینی برای جنگنده اف-۴ فانتوم، و هواپیماهای تهاجمی ِ آ-۴ اسکای‌هاوک و آ-۷ کرسر و به عنوان مکملی برای جنگنده رهگیر اف-۱۴ ساخته شد. اولین پرواز آزمایشی اف-۱۸ در سال ۱۹۷۸ انجام شد و از سال ۱۹۸۳ وارد فعالیت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد. در مجموع ۱۴۸۰ فروند از این هواپیما در مدل‌های آ، بی، سی و دی ساخته شده و به کشورهای کانادا، استرالیا، کویت، فنلاند، اسپانیا و سوئیس هم صادر شده است.
 
 همه‌کارگی و توانایی انجام ماموریت‌های متنوع و اعتمادپذیری بالا از امتیازات این جنگنده است اما به دلیل برد عملیاتی و ظرفیت حمل مهمات کم در مقایسه با جنگنده‌های دیگر مورد انتقاد قرار گرفته‌است. ابتدا نام اف-۱۸ هورنت (Hornet به معنی زنبور سرخ) برای این جنگنده انتخاب شده بود اما پس از مدتی برای تاکید بر قابلیت‌های تهاجمی (حمله به اهداف سطحی) این هواپیما کد اف/ای (اف مخفف فایتر به معنی جنگنده و ای مخفف اتک به معنی تهاجمی) است برای نام‌گذاری این هواپیما انتخاب شد.
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
مشخصات
 
خدمه
اف/ای-۱۸ سی و ای: یک نفر
اف-۱۸دی و بی: دو نفر (یک خلبان و یک افسر تسلیحات)
طول: ۱۷٫۰۷ متر
فاصلهٔ دو سر بال‌ها: ۱۱٫۴۳ متر
ارتفاع: ۴٫۶۶ متر
مساحت بال‌ها: ۳۷٫۱۶ متر مربع
وزن خالی: ۱۰٫۴۵۵ کیلوگرم
وزن عادی برای برخاستن: ۱۶٫۶۵۰ کیلوگرم (جهت ماموریت نبرد هوایی)؛ ۲۲٫۳۳۰ کیلوگرم (جهت عملیات تهاجمی)
حداکثر وزن قابل برخاست: ۲۵٫۴۰۰ کیلوگرم
 
فروش جنگنده به اعراب؛ راه حل آمریکایی - سعودی برای مقابله با قدرتی به نام ایران + تصاویر
 
افزایش قدرت منطقه‌ای ایران از یک سو  و چالش‌های مهم منطقه‌ای نظیر بحران عراق، سوریه و یمن از سوی دیگر و نیز باز شدن در سرمایه‌گذاری  در ایران و تمایل  و اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران سبب شده که نگرانی جدی در میان اعراب منطقه  ایجاد شود  و لذا با اتخاذ رویکردهایی نظیر ایران فوبیا یا ایران هراسی، ذهنیت غرب نسبت به ایران را تغییر دهند.
 
بسیاری از کارشناسان؛ جنگ عراق و داعش را جنگ ایدئولوژی ایران و آل‌سعود صهیونیستی - آمریکایی می‌دانند، عربستان جنگ‌های بسیاری را در منطقه به منظور توسعه نیافتن تفکر انقلابی ایران به راه انداخته است و هرگاه احساس کند که تفکر ایرانی - شیعی در کشوری در حال رشد است به نام دموکراسی به آن کشور دست اندازی می‌کند. مشکل اصلی امروز سعودی‌ها، ایران مقتدر است، ایرانی که دیگر همانند ایران قبل از انقلاب نیست. ایران امروز ایرانی است که رشد یافته و در همه سطوح به کمال رسیده است. دلیل اصلی جنگ‌های نیابتی در عراق، سوریه و یمن مخالفت با علیه تفکر ایران است و در راستای حمایت کورکورانه از اسرائیل است. عربستان به شدت از شیوع تفکر ایرانی در منطقه می‌هراسد.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.