دشمن‌شناسی در قرآن کریم

Image result for ‫دشمن شناسی در قرآن‬‎

تردیدى نیست که از نظر شیوه‌ی تفکر اسلامى مرگ از زندگى ذلت‌بار بهتر است، براى ما جز ادامه‌ی پیکار با همه‌ی نیروها و امکاناتمان راهى وجود ندارد تا عزت و شرافت خود و آیندگان را در طول تاریخ با عظمت اسلامى به دست آوریم.

قرآن کریم مى‏فرماید: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ» یعنی: و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان، که شما نمى‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‏شناسد، بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»  یعنی: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر خدا را یارى کنید، یاریتان مى‏کند و گام‌هایتان را استوار مى‏دارد. «وَلا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ انْتُمُ الاعْلَونَ انْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ»  یعنی: سست نشوید، غمگین نباشید، شما پیروزید، اگر به هدف خود ایمان داشته باشید، «وَلاَ تَهِنُواْ فِی ابْتِغَاء الْقَوْمِ إِن تَکُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ یَرْجُونَ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا»  یعنی: در جست‌وجوى دشمن سستى نورزید، اگر شما رنج مى‏برید، آنان نیز مثل شما رنج مى‏کشند، منتها شما به خدا ایمان دارید و آن‌ها ندارند و خدا همواره داناى سنجیده‏کار است.
تمرکز امام و مقام معظم رهبری، به عنوان رهبران جامعه، متمرکز در اندیشه‌های اسلامی است؛ چرا که مبارزه را جزء با استمداد از اسلام بی‌معنا می‌دانند و تنها راه مقابله را در اندیشه‌های اسلامی جست‌وجو می‌کنند و موفقیت در این امر خطیر را در توکل به خدا و تقوا می‌دانند.

آنچه در اندیشه‌ی قرآن می‌توان استخراج نمود و از آن یاد کرد، تمرکز هوشمندانه در جهت‌یابی مخاطب در مسیر حق و قدرت‌یابی محسوس در جهت مقابله با دشمن، که در تأکیدات قرآن مکرراً یاد شده است. در واقع، قرآن کریم دشمن را مفروض قرار داده و از آن به عنوان عاملی جدانشدنی از زندگانی بشر یاد نموده است. اینجانب معتقد است تا حق هست باطل هم هست و تا دشمن وجود دارد، طبیعتاً مبارزه هم هست. قرآن به ما می‌آموزد تا با همه‌ی توان در جهت اقتدار و تعالی خود قدم برداریم و با تمام قوا به جنگ با دشمن برویم، تا در نهایت، کلمه‌ی‌ حق را بر بام جهان به اهتزاز در آوریم و دشمن را در جایگاه ضعف و در نهایت، آن‌ها را محکوم به شکست نماییم. لذا این امر محقق نمی‌شود، مگر با شناخت صحیح دشمن و اقدام متناسب و به‌هنگام در مقابله با تهدید‌های بالقوه و بالفعل دشمن.

منبع: سراج اندیشه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.