حرکت به سمت رادیکالیزم با "هم افزایی واشنگتن و گروهک های تروریستی"

 

حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
هرجا که آمریکا در گروهک‌های تروریستی اعمال نفوذ کرده این گروهک به سمت رادیکالیزم حرکت کرده‌اند.
ناظران سیاسی براین باورند که آمریکا تلاش دارد تا با وادار کردن طالبان به همکاری با گروه‌های تکفیری و نیز تقویت این گروهک‌ها در جبهه افغانستان، بتوانند ضمن به تهدید کشاندن مرزهای شرقی کشور، سناریوهای ضد ایرانی خود را به سهولت پیش ببرند. چندی پیش بود که مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که سرکرده طالبان افغانستان در جریان حمله هوایی آمریکا در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان کشته شده است. 

 
هدف قرار گرفتن مرد شماره يك طالبان، يك هفته بعد از دور پنجم مذاكرات صلح افغانستان انجام شده؛ مذاكراتی كه طالبان به سرکردگی ملا منصور، همچنان به آن تن نمی دهد. جان كری گفته بود ملا منصور تهديد دائمی و حتمی برای پرسنل امريكا و افغان بوده و پنتاگون هم او را مانع آشتی طالبان با دولت افغانستان خوانده است. خبر كشته شدن ملا منصور به دست پنتاگون، طالبان افغانستان را به عنوان يكی از كليدی ترين نيروهای معارض داعش، با چالش روبه‌رو می كند.
 
حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
 همان موقع مقام‌های آمريكايی در اظهار نظر‌های غيررسمی گفتند، دستور انجام حمله هوايی به ملامنصور را باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا، شخصاً صادر كرده است. پنتاگون در بيانيه خود درباره هدف قرار دادن ملامنصور، او را مسئول كشته شدن هزاران غيرنظامی و نيروهای امنيتی افغان دانسته و گفته كه رهبر طالبان در برنامه‌ريزی حمله عليه ادارات و نهادها در كابل و ديگر نقاط كشور دست داشته است.
 
 پنتاگون می گويد: «منصور بر سر راه صلح و آشتي ميان دولت افغانستان و طالبان قرار داشت.» جان كری وزير خارجه امريكا هم در ميانمار گفته كه منصور تهديد دائمی و حتمی برای پرسنل امريكا و افغان بوده و رهبران دو كشور افغانستان و پاكستان از انجام اين حمله هوايی مطلع شده‌اند. 
 
به‌رغم ورود حزب اسلامی به رهبری گلبدين حكمتيار به پروسه صلح، طالبان به رهبری ملا اختر منصور گروه چهارجانبه متشكل از آمريكا، چين، پاكستان و افغانستان را رد كرده است. 
 
 آیا هدف آمریکا از کشتن ملا اختر، کمک به دولت افغانستان و پایداری امنیت و صلح دراین کشوراست؟ 

حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
باتوجه به اینکه طالبان مهم‌ترين نيروی رقيب در مقابل روند رو به گسترش داعش در افغانستان است. مرگ سرکرده انتخابي طالبان، می تواند موقعيت داعش را بيش از پيش درافغانستان تقويت كند و این همان دیدگاهی است که بیشتر ناظران سیاسی برآن اتفاق نظر دارند. چند روز پیش سايت پايم آفتاب (افغان) نوشته بود: « مرگ ملا اختر منصور در صورتی كه درست باشد سبب ايجاد نزاع تازه در بين مقامات عالی رتبه طالبان مي‌شود و آنها مجبورند در سايه رشد روز افزون داعش در افغانستان بسياری از قافيه‌ها را ببازند. مرگ سرکرده انتخابی طالبان می تواند موقعيت داعش را بيش از پيش در افغانستان تقويت كند.» 
 
حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
تحلیلگران سیاسی بر این باورند که‌ درشرایط کنونی آمریکا با هدف قرار دادن رهبر گروهک طالبان به دنبال تقویت گروه‌های تکفیری از جمله گروهک تروریستی داعش هستند تا در لوای آن ضمن پابرجا داشتن بحران درمنطقه، مرزهای شرقی ایران را نیز همچنان در تهدید نگه دارند. 
 
بقای بحران در منطقه از اهداف آمریکاست 

حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
 هدف آمریکا بقای بحران در افغانستان است و این نظر که آمریکا با کشتن عنصر سوخته طالبان به دنبال بازگشت صلح و ثبات به افغانستان است کاملا مردود شمرده می‌شود. آمریکایی‌ها در مقطعی با طالبان علیه دولت افغانستان همراه می‌شوند و در مقطعی دیگر با دولت افغانستان علیه این گروهک تروریستی؛ که هدف واقعیشان همراه بودن با دوجبهه است تا از این طریق بحران در افغانستان برای همیشه پابرجا بماند. 
 
 این سناریو هم دور از انتظار نیست که بخاطر زاویه داشتن طالبان با گروهک تروریستی داعش، آمریکا با هدف تقویت جبهه تکفیری‌ها، طالبان و رهبراشان را مورد هدف قرار داده تا از این طریق بتواند سیاست‌های خصمانه خود در منطقه و ایران را پیش ببرد . 
 
آمریکا به دنبال تقویت داعش در افغانستان است 

حرکت به سمت رادیکالیزم با
 
حملات اخیر آمریکا به طالبان و کشتن فرمانده ارشد این گروهک تروریستی حاکی از این است که این کشور از رویکرد اعتدال گرای طالبان و مخالفت این جنبش با سیاست‌هایش به شدت نگران است. به نظر می‌رسد که طالبان طی ماه‌های اخیر سیاست خود را از گروهک تکفیری داعش و القاعده تغییر داده و سیاست مستقلی خارج از حوزه نظارتی آمریکا اتخاذ کرده است.
 
اگرچه بر درون طالبان اختلاف نظرهای شدیدی در خصوص سیاست‌های آمریکا در منطقه بروز کرده است اما تلاش واشنگتن این است که طالبان به سمت داعش و القاعده متمایل شود. ترور رهبر طالبان نشان می دهد که آمریکا در پی جایگزینی مردشماره یک برای طالبان است که سیاست های آمریکا در افغانستان و منطقه را عملیاتی کند از این رو واشنگتن اکنون در صدد ترور برخی شخصیت های طالبان بر آمده که این شخصیت‌ها نوعا با سیاست‌های آمریکا مخالف است. 
 
حرکت به سمت رادیکالیزم با
 

طبیعی است هرجا که آمریکا در گروهک‌های تروریستی اعمال نفوذ کرده این گروهک به سمت رادیکالیزم حرکت کرده‌اند، آمریکا تلاش دارد تا  با هم افزایی، طالبان را مجبور به همکاری با داعش کند تا در آینده از طریق تشکیل یک جبهه مشترک در افغانستان مناطق شرقی ایران را نیز مورد تهدید قرار گیرد.

e="text-align: justify;"> 
 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.