از نگاه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس دهم چگونه خواهد بود؟

تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس دهم چگونه خواهد بود؟

 

 

 

 

 

 

 

قسیمات مربوط به فراکسیون‌ها قبل از شکل‌گیری مجلس حالت رسمی و قانونی ندارد چرا که بیشتر به تحولات داخلی مجلس مربوط می‌شود اما با این وجود تشکیل فراکسیون در مجلس، ستون و پایه‌های آن را  و به طور خاص، قدرت مانور مجلس را شکل می‌بخشد و نقش مستقیمی در اعمال وظایف نمایندگان منتخب، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین، تصویب مصوبات، نحوه نظارت بر عملکرد اعضای کابینه و اظهار نظرهای نمایندگان خانه ملت دارند.

ادامـه

با وجود این که دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است اما تا قبل از آن بحث بر سر این موضوع بود که چه ائتلافی، اریکه قدرت را به دست خواهد گرفت و اکنون که انتخابات به اتمام رسیده این موضوع که کدام جناح یا جریان سیاسی، فراکسیون غالب را در مجلس دهم تشکیل خواهد داد، مطرح شده است. >

مجلس دهم قرار است در هفتم خرداد ماه با اکثریت پیروز در انتخابات، فعالیت‌ خود را شروع کنند و البته مدت زمان زیادی تا شروع به کار آن باقی نمانده است، اما احزاب و جناح‌های سیاسی بحث‌های خود را به چگونگی تشکیل فراکسیون در مجلس دهم معطوف کرده‌اند.

برخی از احزابی‌ها و گروه‌های سیاسی بر این باورند که تا شروع به کار مجلس نمی‌توان حدس یا گمانی بر این که چه فراکسیونی با چه اهداف و برنامه‌هایی تشکیل خواهد شد، داشته باشند. البته عده ای دیگر بر پیروزی جناح یا حزب مورد نظر خود در مجلس سخن می‌گویند.

این که چند درصد فراکسیون‌های مجلس اعم از اصول‌گرایی، اصلاح طلبی و مستقلین می‌توانند در مجلس دهم حضور داشته باشند و کدام فراکسیون اکثریت غالب را به خود اختصاص می‌دهد، نقش مهمی می‌تواند در آینده سیاسی کشور  داشته باشد.
 
از نگاه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل فراکسیون مجلس دهم در این گزارش بررسی می‌شود.
 
**احتمال حضور حدود 110 یا 115  نفر از طیف اصول‌گرا در فراکسیون اصول‌گرایان
 
دلاور صیامی، عضو جبهه حامیان ولایت در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این رابطه اظهار داشت: احتمال این که تعداد زیادی از مستقل‌ها به سمت اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان بیایند، خیلی زیاد است، همچنین این احتمال را هم می‌دهم تعدادی هم از لیست امید به فراکسیون‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بپیوندند.
 
وی گفت: اگر تعامل خوبی میان اصول‌گراها و اصلاح‌طلبان باشد به طور قطع فراکسیونی قوی و جامع تشکیل خواهد شد. در غیر این صورت لیست امید با ادبیاتی که دارد مستقل‌ها را هم جذب خواهد کرد و تعداد فراکسیون‌ به حد نصاب خواهد رسید.
 
عضو جبهه حامیان ولایت در ادامه گفت: با این که هنوز مجلس دهم تشکیل نشده است، رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و به طور قطع نمی‌توان گفت تشکیل فراکسیون چگونه خواهد بود، اما این احتمال می‌رود حدود 110 یا 115  نفر از طیف اصول‌گرا که در لیست امید بودند در فراکسیون اصول‌گرایان حضور داشته باشند. 
 
** نمی‌توان تشکیل فراکسیون‌ها و عضویت‌ها را پیش بینی کرد
 
حسین قیومی، عضو حزب ‌مردم‌سالاری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به این که مجلس دهم در خرداد ماه تشکیل خواهد شد و گمانه‌زنی‌ها همچنان در مورد ریاست و نائب ریئس مجلس  دهم وجود دارد،  نمی‌شود پیش بینی کرد تشکیل فراکسیون‌ها و عضویت‌ها چگونه خواهد بود.
 
عضو حزب مردم سالاری گفت: اصلاح طلب و طرفداران لیست امید بنا را بر این دارند که فراکسیون تشکیل دهند، اصول‌گراها هم بر این تلاش هستند که بر تشکیل فراکسیون مبادرت ورزند.
 
قیومی در ادامه گفت: از طرف دیگر مستقلین نیز وجود دارند و تشکیل فراکسیون در این طیف، بستگی به این دارد که چگونه در مجلس خود را نشان دهند. 
 
جریان‌های اصلاح طلب، اصول‌گرا و مستقلین تا تشکیل مجلس جدید هر کدام با تفکری خاص بر این تلاش هستند که تعداد قابل توجهی از نیروها را به خود اختصاص دهند. 

از سوی دیگر نیز آرا و دیدگاه‌های بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی و راه یافته به مجلس دهم درباره فراکسیون تاثیر‌گذار مجلس آینده، متفاوت است، اما باید به این نکته اذعان داشت که فراکسیون‌ها با چه خط مشی‌ و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای روی کار خواهند آمد و یا چه اصول و مولفه‌هایی را در برنامه کاری خود پیاده خواهند کرد،  بی شک در آینده سیاسی مجلس دهم تاثیرگذار خواهد بود.

این درحالی است که فراکسیون‌ها با همفکری مشترک نمایندگان مجلس جدید می‌توانند با ارائه راهکارهایی هم مشکلات کشور را مرتفع و هم به پویایی، پیشرفت و توسعه کشور کمک کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.