اختلاف مقامات آمریکایی بر سر دسترسی ایران به دلار

وب‌سایت “فری بیکن” در مطلبی نوشت دولت اوباما بر سر دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا با تضادهای داخلی مواجه شده‌است. تنش‌های وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور در مورد بهبود اقتصاد ایران و ایجاد دسترسی ایران به دلار آمریکا، در حال بالا گرفتن است.

 
در حالیکه در جریان توافق هسته‌ای ایران، مقامات ارشد دولت اوباما به کنگره تعهد داده بودند که هرگز چنین اجازه‌ای به ایران نخواهند داد، برخی از اعضای دولت در اینباره تجدید نظر کرده‌اند.
 
پیش‌تر ایران از تحقق نیافتن وعده‌های غرب در توافق هسته‌ای ایران، مبنی بر رونق تجارت با این کشور شکایت کرده بود و در پی آن، جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – با به کار گرفتن دیپلماسی عمومی سعی کرد دولت‌ها و کسب‌و‌کارهای اروپایی را برای انجام معاملات تجاری با ایران ترغیب کند.
 
این اقدامات مقامات آمریکایی، خشم مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره را برانگیخت. این افراد کابینه اوباما را تحت فشار گرفته بودند تا به آن‌ها تعهد دهد به ایران اجازه دسترسی به دلار را چه در داخل خاک آمریکا چه در خارج از این کشور ندهد. با این حال، دولت اوباما از این تعهد سر باز زد. اکنون، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده‌است ایران را از بازار آمریکا حذف خواهد کرد و وعده داده‌است با تمامی اقدامات وزارت خارجه آمریکا برخورد کند.
 
فری بیکن اعلام کرد منابع مختلفی از کنگره آمریکا – که بر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نظارت می‌کند –  از آنچه آن‌ها «دیپلماسی اشتباه وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران» نام برده‌اند اظهار نگرانی می‌کنند.
 
یک مشاور کنگره در این باره گفت: “بر کسی پوشیده نیست که مقامات خزانه‌داری از جان کری بسیار خشمگین هستند. این مقامات می‌گویند وی (جان کری) شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی را با تشویق به شروع همکاری با ایران، به خطر می‌اندازد. این اقدام وی نشان می‌دهد که وزارت خارجه از قوانین تحریم‌های آمریکا و همچنین خطر جرائم مالی اطلاعی ندارد.”
 
حال، تعهد وزارت خزانه‌داری آمریکا چند هفته پیش از اعلام حصول توافق تاریخی شرکت بوئینگ مبنی بر فروش هواپیماهای مسافربری به ایران منتشر شد. خزانه داری آمریکا در نامه‌ای نوشت: این نهاد در بازارهای بین‌المللی به ایران اجازه دسترسی به دلار را نخواهد داد. این نهاد همچنین اعلام کرد مسائلی مانند غیبت شفافیت اقتصادی، فساد و موانع قانونی از همکاری شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی با ایران جلوگیری خواهد کرد.
 
یک مشاور ارشد کنگره که با دولت اوباما در مسائل ایران کار می‌کند، تنش‌های داخلی آمریکا در مورد ایران را تایید کرد و گفت محتویات آخرین مکاتبات خزانه‌داری با کنگره، به طور مستقیم با اقدامات کری در تضاد است.
 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.