.
.
.
.
.
.
هر روز ماه یکی از این کارها را انجام دهید و آخر ماه مرتب ترین خانه دنیا را داشته باشید.
1- پنج وسیله را پیدا کنید که دورانداختنی هستند. پنج تای دیگر را هم پیدا کنید که برای گذاشتن روی دیوار مهربانی یا بخشیدن به خیریه های مناسب است، هر دوی این کارها را هم طی پنج دقیقه انجام دهید. وقتی برای این کارها زمان مشخص کنید فکرتان بهتر کار می کند و می تواند راحت تر وسایل دورریختنی را شناسایی کند.
2- سری به قفسه ادویه ها بزنید. درست است که داشتن یک عالمه ادویه خوشمزه احساس خوبی به آدم می دهد اما بدون مکث کردن به این سوال جواب بدهید: آیا واقعا از همه این ادویه جات استفاده می کنید؟ به محض اینکه جواب منفی به خودتان دادید دست به کار شوید و ادویه هایی که سال هاست گوشه کابینت جا خوش کرده اند را ناکار کنید.
3- وسیله ای مثل خودکار را توی ذهنتان انتخاب کنید. بعد جست و جو برای خودکار در خانه راشروع کنید. هر جا این وسیله را دیدید آن را بردارید و امتحان کنید. اگر خراب بود یا جوهرش بود آن را دور بیندازید. بقیه خودکارهای سالم را هم توی یک جامدادی یا لیوان بگذارید که دم دست هستند و دسترسی به آن ها آسان است.
قرار است امروز به کتابخانه تان سر بزنید. کتابخانه را هرس کنید و حداقل 10 درصد هر قفسه را خالی بگذارید. کتاب هایی که می دانید دیگر سراغشان نمی روید و بهشان علاقه قلبی ندارید
4- یکی از کشوها یا قفسه ها را مرتب و منظم کنید. بعد برای خودتان قانون بگذارید که این کشو از این به بعد باید مرتب و تمیز بماند. هیچ وسیله ای که جایش داخل آن کشو نیست را درون آن نگذارید.
5- «پلیور تکانی» یکی دیگر از کارهایی است که خیلی به کارتان می آید. کافی است حالا که فصل رو به تغییر است و کم کم نوبت به بیرون آوردن لباس های گرم می رسد پلیورها را بیرون بیاورید و مشخص کنید کدام از آن ها هیچ وقت بهتان نیامده اند، کدامشان خیلی گشاد شده اند یا کدام یکی خراب شده و دیگر به کارتان نمی آید. دو گزینه اول را به نیازمندان ببخشید و لباس های خراب شده را دور بیندازید.
6- یکی از روی اعصاب ترین چیزهایی که توی هر خانه ای پیدا می شود یک عالمه قبض یا نامه های تبلیغاتی است. گوشی تلفن همراهتان را بردارید و شماره تک تک جاهایی که روی برگه ها ثبت شده و به آن ها نیاز دارید را یادداشت کنید یا از این برگه ها و قبض ها عکس بگیرید. بعد هم همه این موارد را داخل یک پوشه داخل گوشی یا روی رایانه شخصی تان جا دهید.
7- توی هر خانه ای یک کشو وجود دارد که می شود اسمش را کشوی بی خودی ها گذاشت. در این کشو انواع و اقسام وسایل به دردنخور پیدا می شود؛ از باتری هایی که ضعیف شده اند گرفته تا روبان و کاغذ کادوهای به درنخور. یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که سروقت کشوی بی خودی ها بروید و آن را از تمام چیزهای بی خودی خالی کنید. برای وسایلی که کاربرد دارند و واقعا به درد می خورند هم جای تازه ای پیدا کنید و هیچ وقت نگذارید کشو، به جایی برای بی خودی ها تبدیل شود. جای وسایل به دردنخور توی سطل زباله است.
8- برای همه اعضای خانواده قوانین تازه ای مشخص کنید. قانون هایی مثل این که کت و مانتو باید روی جالباسی قرار بگیرد، کیف را باید توی کمد گذاشت و مواردی از این دست. با انجام این کار کلی از حجم کارهایی که مربوط به مرتب و منظم کردن خانه است کم می شود. رعایت تمام این قوانین دو دقیقه هم وقت نمی برد.
9- فریزرها معمولا پر از ظرف هایی هستند که مواد غذایی را داخل خودشان جا داده اند. همین طرف ها هم کلی جا اشغال می کنند. اگر دوست دارید فضای جدیدی داخل فریزر ایجاد کنید خوب است پلاستیک های زیپ دار را جایگزین ظروف کنید.
10- امروز به دور انداختن وسایلی که مدت هاست قصد تعمیر یا تعویض کردنشان را دارید اختصاص دهید. اگر کفشی دارید که مدت هاست قرار است پاشنه شکسته اش را تعمیر کنید و اگر دسته قابلمه تان سوخته و هیچ جوری قیدش را نمی زنید از خودتان یک سوال ساده بپرسید: تا یک هفته آینده تعمیرش می کنم یا نه؟ اگر جواب منفی بود برای این وسایل جای تازه ای تعریف کنید: سطل زباله.
11- این روزها بیشتر خانم ها دوست دارند چون وقت مرتب کردن زیورآلات می رسد. در اولین مرحله زیورآلات رسمی و غیررسمی را از هم جدا کنید و در مرحله بعد آن هایی که بیشتر ازشان استفاده می کنید را دم دست و داخل جعبه زیورآلاتتان بگذارید و بقیه را هم می توانید روی چوب لباسی پشت در یا حتی داخل کمد آویزان کنید.
12- خیلی وقت ها هم داخل قفسه مواد تمیزکننده تعدادی شوینده به دردنخور وجود دارد. اغلب اوقات تمام وسایلی که به آن ها نیاز داریم بیشتر از دو سه قلم نمی شود.
13- قوطی های تن ماهی، کنسرو ذرت و لوبیا و سایر غذاهای آماده هم معمولا یکی از کابینت ها را به خودشان اختصاص می دهند. کاری که در روز چهاردهم باید انجام دهید این است که سراغ این قفسه بروید و تاریخ انقضاها را چک کنید. مواد غذایی تاریخ گذشته را دور بیندازید و بقیه مواردی که تاریخشان نگذشته اما مطمئن هستید مصرف نمی کنید را به افراد نیازمند ببخشید.
14- انباری خیلی از خانه ها میزبان جعبه هایی هستند که از اسباب کشی های قبلی مانده اند و مدت هاست که باز نشده اند. خوب است سری به این جعبه ها بزنید و اگر دیدی محتویاتش به درد نمی خورد از شرشان راحت شوید.
15- هر روز که قرار است لباس تازه ای به تن کنید، یک دست لباس دیگر را هم از کمد خارج کنید؛ لباسی که اصلا نمی پوشید یا ماه هاست سراغش نرفته اید. حالا تصمیم بگیرید این لباس را دوست دارید، دورانداختنی است یا به کار خیریه می آید.
16- قرار است امروز به کتابخانه تان سر بزنید. کتابخانه را هرس کنید و حداقل 10 درصد هر قفسه را خالی بگذارید. کتاب هایی که می دانید دیگر سراغشان نمی روید و بهشان علاقه قلبی ندارید را به کتابخانه ها ببخشید تا حتی بفروشید به جایشان کتاب های تازه تهیه کنید.
17- بعضی وقت ها فضای داخل کابینت را در قابلمه ها و ماهی تابه هایی پر کرده اند که خودشان وجود خارجی ندارند. خوب است روز بیست و سوم را به دورانداختن این وسایل اضافه اختصاص دهید و بعد خیلی مرتب و منظم بازمانده ها را کنار هم بچینید.
یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که سروقت کشوی بی خودی ها بروید و آن را از تمام چیزهای بی خودی خالی کنید
18- هر خانمی معمولا یک کشوی لوازم آرایشی دارد. چهار روز مانده به پایان چالش یک ماهه سراغ این کشو بروید و تمام لوازم آرایشی را که تاریخشان گذشته یا از هر رنگشان چند تا دارید را جدا کنید. تاریخ گذشته ها را دور بیندازید و از آن وسایلی که چند تا یکرنگ دارید به دیگران ببخشید.
19- مبلمان و اثاثیه خانه معمولا جای زیادی می گیرند اما اگر دقت کنید متوجه می شوید که از بعضی هایشان اصلا استفاده نمی کنید. مثلا ممکن است میز تحریر یکی از بچه ها که حالا بزرگ شده همچنان از کودکی هایش گوشه اتاق مانده باشد. سوالی که اینجا باید از خودتان بپرسید و رد جواب دادنش خیلی صادق باشید این است: من واقعا به این وسیله احتیاج دارم؟ واقعا از آن استفاده می کنم؟
20- تمام لباس هایی که دیگر اندازه تان نمی شوند را به نیازمندان ببخشید. جاهایی هستند که لباس های دست دوم شما را می گیرند، می شویند و تقدیم نیازمندان می کنند. اگر هم مرتب به خودتان می گویید لاغر می کنم و فلان لباس را دوباره می پوشم این فکر را از سرتان بیرون کنید.
21- به جای اینکه شال و روسری ها را تا بزنید و روی هم بچینید آن ها را لوله کنید و داخل یک کشو یا حتی روی هنگر مخصوص قرار دهید. این کار باعث می شود بتوانید با یک نگاه تمام داشته هایتان را وارسی کنید و آن شالی را انتخاب کنید که بیشتر به لباس هایتان می آید.
22- به خرید بروید و برای لباس هایی که جای زیادی می گیرند کیسه ای با قابلیت وکیوم شدن بخرید. این کیسه به شما امکان می دهد یک عالمه لباس را در بسته ای قرار دهید که جای خیلی کمی می گیرد.
22 روز را با هم به راحتی خانه تکانی کردیم، 8 روز باقی مانده را تا نوروز استراحت کنید و مراقب باشید دوباره خانه تان بهم نریزد.