نیم نگاهی به آفت های مدرنیته شدن؛ «فضای مجازی»؛ اسب لجام گسیخته که باقدرت می تازد

 
 
متاسفانه امروز فضای مجازی جدای از حسن هایی که دارد به اسب لجام گسیخته ای تبدیل شده است که هر روز بر سرعت آن افزوده می شود و اراده ای برای کنترل و نظارت بر آن وجود ندارد.
 

  در کنار دنیایی که همه چیز آن قابل لمس و مشاهده است؛ دنیای کاملاً متفاوتی به نام فضای مجازی وجود دارد.

فضای مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است و با اینکه عمر خیلی زیادی ندارد، توانسته‌ به‌خوبی در زندگی مردم جا باز کند. افراد بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم گرد آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی از این طریق با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

فضای مجازی امروزی برای همه ضروری است اما اگر این مساله نامحدود نباشد نتیجه مخرب به همراه دارد؛ مشکلات ناشی از این رفتار در کودکان با منزوی شدن و فاصله گرفتن از جمع و بروز مشکلات جسمانی (به دلیل عدم تحرک) مشهود است.

با این حال نمی توانیم بر اساس این آسیب ها درباره خوب یا بد بودن فضای مجازی صحبت کنیم؛ آنچه مسلم است، فضای مجازی جای برقراری ارتباط در سطوح اولیه است و این برای همه لازم است اما کافی نیست چرا که ما برای حیات انسانی خود نیازمند ارتباط مستقیم با انسان های دیگر هستیم.

پرداختن بیش از حد به فضای مجازی می تواند افراد را از ارتباط سالم با خانواده خود نیز محروم کند؛ چیزی که باعث دوام خانواده می شود تعامل سالم است و استفاده بیش از حد از فضای مجازی می تواند این ارتباط سالم را به خطر اندازد.

امروزه می بینیم که خانواده ها در کنار یکدیگر نیز در فضای مجازی فعالیت می کنند، حتی زمانهایی که برای تفریح به بیرون از خانه می روند اما همه با تلفن همراه خود سرگرم می شوند و این تهدیدی برای بنیان های خانواده به شمار می رود.

امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و … است که هر کدام به‌نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند

متاسفانه امروز فضای مجازی جدای از حسن هایی که دارد به اسب لجام گسیخته ای تبدیل شده است که هر روز بر سرعت آن افزوده می شود و اراده ای برای کنترل و نظارت بر آن وجود ندارد.

 کارشناس مسائل فضای مجازی استان یزد در این رابطه می گوید: نقش رسانه‌ها در قبال آسیب‌های اجتماعی، غیر قابل انکار است؛ چرا که می‌تواند آسیب‌های جدی را بر پیکره خانواده وجامعه وارد سازد.

«حجت الاسلام دهقان چناری» ادامه می دهد: شبکه‌های اجتماعی یکی از رسانه‌های به روز جامعه می باشند که می‌توانند مشکلات جدی را بر پیکره خانواده وارد سازد؛ لذا تبيين صحيح پيامدهاي منفي شبکه‎‌های اجتماعی براي جوانان و والدين آنها با بهره مندي از مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه اراده جدی برای کنترل فضای مجازی بین مسئولان کشور وجود ندارد، افزود: امروز نگاه دستگاه های متولی و مسئولان کشور باید عمل دلسوزانه و هدفمند باشد.

با این اوصاف مشخص نیست که چرا مسئولان کشور برای مدیریت این فضا جدی نیستند؟ آیا واقعیت آثار مخرب فضای مجازی بر مسئولین پوشیده است و یا منافع عده ای خاص در گرو وجود «ولنگاری» در دنیای مجازی است؟

منبع: صبح تفت

 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.