رئیس‌جمهور و وزرا در زنده‌سوزی نفتکش کجا بودند؟

 

رئیس جمهور پس از ۳ روز در قالب گفتگو با دو وزیر نفت و راه و شهرسازی دستور رسیدگی به حادثه و خانواده قربانیان را صادر کرد آنهم در حالیکه در حادثه پلاسکو در همان ساعات اولیه دستور برخورد با مقصران را صادر کرد! بگذریم از آنکه در حادثه پلاسکو برخی مسئولان دولتی برای گرفتن عکس یادگاری بر سر خرابه‌های پلاسکو حاضر می‌شدند.

نفتکش سانچی که در پاناما به ثبت رسیده است، بعدازظهر شنبه با کشتی “سی اف کریستال” در حدود ۱۶۰ مایل دریایی سواحل نزدیک شانگ‌های برخورد کرد. بنا بر بیانیه وزارت حمل و نقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داد، یک تانکر حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که ۳۲ نفر شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی بودند. پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شد.

در حالیکه از صبح دیروز و با رسیدن تکاوران ایرانی به نفت کش سوئزمکس عملیات امداد و نجات به صورت گسترده در حال انجام بود معاون وزیر راه از جان باختن تمام سرنشینان این نفتکش خبر داد.


این مساله غم‌انگیز با واکنش گسترده کاربران توییتر همراه شد. به گونه‌ای که در کمتر از چندساعت به خبر شماره یک فضای مجازی مبدل گشت. الهه طالب‌زاده با انتشار پوستری نمادین از پر کشیدن شهدای نفتکش ایرانی نوشت: قصه این است که ما هر زمستان می‌سوزیم!

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

آدم‌بن‌حوا از کاربران مشهور توییتر در یادی از شهدای مقاطع مختلف تاریخ کشور کرد و نوشت: غواصای دست بسته، آتش نشانای پلاسکو، شهدای دفاع مقدس و #شهدای_نفتکش، چه غرور و افتخاری برامون ساختن مگه میشه با وجود شما‌ها #پرچم_بالا نباشه؟
 

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

شکوفه چراغعلیخانی نیز در همین مورد نوشت: #شهدای_نفتکش الگویی مانند تندگویان‌ها داشتند همچون ابراهیم خلیل در آب و آتش بودید و آسمانی شدید‌ای حافظان همیشگی ثروت ملی.

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

روز‌های پرتلاطم و وزیری که نبود
دوروز قبل باد‌های شدید منطقه‌ای نفتکش را به آب‌های ژاپن برد. سپس وزیر کار با سفر به چین، با حضور در اتاق فرمان و کنترل عملیات نجات دریانوردان ایرانی در جریان امور قرار گرفت. سخنگوی گارد ساحلی ژاپن گفت که چین پیشنهاد همکاری برای کمک به نفتکش آسیب دیده «سانچی» حامل نزدیک به ۳۰ سرنشین ایرانی را رد کرده است. در همین حال روز جمعه در ایران اعلام شد که وقوع انفجاری جدید در نفتکش «سانچی» کار امداد و نجات را مشکل‌تر کرد.

در این بین، اما هیچ خبری از پیگیری جدی وضعیت حادثه از سوی مسئولین و رسانه‌های ایرانی نبود. همان روز‌های ابتدایی حسن روحانی با گذشت دوروز از حادثه دستور پیگیری داد. از سویی در اهمالی آشکار، وزیر کار و رفاه دولت دوازدهم پس از گذشت ۷ روز از حادثه از سوی رئیس‌جمهور به چین اعزام شد. درحالی که مساله کشتیرانی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، ازهم، چون حوادث قبلی مانند زلزله و .. خبری از وزیرپرحاشیه و ثروتمند دولت، عباس آخوندی نیست.

امین اسدی از کاربران توییتر با اشاره به سابقه ناپدید شدن عباس آخوندی در جریان حوادث نوشت: تا الان ۳ نفر به لیست مسئولین فراری از پاسخگویی بعدِ حادثه اضافه شدند. ۱- کرمانشاه زلزله میاید آخوندی دوهفته بعد پیداش میشه. ۲- تهران زلزله اومد نجفی بعد چند روز آفتابی شد. ۳- نفتکش سانچی سوخت و غرق شد هنوز خبری از زنگنه نیست.
 

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

سجاد زندی‌لک هم شخص رئیس‌جمهور را به عنوان مسئول پیگیری این حادثه مخاطب قرار داد و نوشت: آقای روحانی رفع تحریم و سوود سر شارررر خیر سرمون بالا غیرتا تا ۱۴۰۰ با اون زبان دنیا که فقط شما بلدید اگر جایی تو دنیا داشتیم میسوختیم بیاید بگید خاموشمون کنن قبل از اینکه خاکستر شیم!

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

از سویی عده‌ای از مسئولین و رسنه‌ها در کج‌سلیقگی آشکار دوباره خاطرات تلخ ادبیات وزیر راه و شهرسازی درمورد بیمه بودن تمامی سرنشین‌های حادثه قطار سال گذشته را زنده کردند و از بیمه بودن کشتی و تمامی سرنشینانش به خانواده‌های مفقودین سخن راندند. این مساله با واکنش همسر سرمهندس کشتی نفتکش همراه شد و وی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی، آشکارا به انتقاد از دولت و دستگاه دیپلماسی و عدم پیگیری درست صداوسیما پرداخت و گفت: من گله‌مندم. سه روز اول صداوسیمای ما کجا بود؟ این چه دیپلماسی است که بعد از روز‌ها نیرو‌های ایرانی نمی‌توانند به کمک حادثه‌دیدگان بروند؟ چرا اینقدر از بیمه نفتکش و سرنشینان سخن می‌گویند؟

سیدمرتضی موسوی‌نژاد از فعالین سابق دانشجویی، با انتقاد از عملکرد و توجه دولت از روز ابتدای حادثه نوشت: در چین شخص دوم دولت، مسئول پیگیری قضیه کشتی سانچی میشه بعد در ایران تا دو سه روز که خبری نیست بعدش هم این ادبیات تهوع آور سرنشینان بیمه بوده اند، ادامه پیدا می‌کند. حقوق شهروندی شامل جان انسان‌ها و شهروندان ایرانی نمیشه؟
 

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی
رئیس جمهور پس از ۳ روز و آنهم در قالب گفتگو با دو وزیر نفت و راه و شهرسازی دستور رسیدگی به حادثه و خانواده قربانیان را صادر کرد آنهم در حالیکه در حادثه پلاسکو در همان ساعات اولیه دستور برخورد با مقصران را صادر کرد! بگذریم از آنکه در حادثه پلاسکو برخی مسئولان دولتی برای گرفتن عکس یادگاری بر سر خرابه‌های پلاسکو حاضر می‌شدند، ولی پس از چند روز هیچ مسئول بلندپایه‌ای از ایران برای سرکشی به روند عملیات اطفای حریق نفتکش به مجاورت این کشتی در دریای چین اعزام نشد و اینک تنها وزیر کار است که در پکن است.

از سویی جواد ظریف وزیر اموخارجه به عنوان مسئول مستقیم پیگیری امور ایرانیان در خارج کشور، پس از گذشت ۸ روز از حادثه آتش‌سوزی، با وزیرخارجه چین تماس گرفت. ولی جالب اینجاست این تماس درمورد مسائل مربوط به برجام و بیانیه جدید دولت آمریکا مربوط به اصلاح برجام بود و در انتها ظریف رایزنی کوچکی هم درخصوص ملوانان ایرانی انجام داد.
 
در این بین نازنین کمالی با انتقاد از عملکرد جواد ظریف نوشت: وقتی که بعد از ۸ روز ظریف یادش می‌افته با همتای چینی خود درباره سانحه نفت کش ایرانی صحبت کنه و وقتی وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون و کار را که اصلا ربطی به این سانحه نداره، جای خودش میفرسته شما انتظار داشتی، کشتی و سرنشینانش نجات پیدا کنند؟! الان کشور هم داره غرق میشه!
 

از عکس یادگاری با پلاسکو تا عقده‌گشایی‌های سیاسی

  مرضیه مهدوی نیز با انتشار فیلم گلایه‌های همسر یکی از جانباختگان کشتی سانچی از وزرای دولت نوشت: آقای وزیر شما نماینده توتال و شل و… در ایران نیستید حداقل داغ دل خانواده‌ی درگذشتگان نفتکش «سانچی» را میشنیدید دولت و آقای زنگنه باید در قبال بی کفایتی سیاسی و مدیریتی پاسخگو باشند!

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.