موضوعات: "آموزشی" یا "علمی" یا "مقاله"

استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص مقدار مهریه

مقام معظم رهبری، مقدار مهریه

در پی طرح برخی مباحث در خصوص اصلاح قانون مهریه و تعیین سقف برای آن، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به یک استفتا، تلویحا تعیین سقف برای مهریه را از نظر شرعی رد کردند.

 «اقتصادآنلاین» در ادامه نوشت: در فتوای مقام معظم رهبری در پاسخ به یک استفتا در خصوص تعیین سقف مهریه آمده است: «به طور کلی، در اسلام مهریه مقدار معینی ندارد، بلکه مقدار آن، چیزی است که زوجین به آن رضایت پیدا کنند. البته از طرف زیادی مستحب است که از مهر السنه بیشتر نباشد و مقدار مهرالسنة ۵۰۰ درهم (حدود ۱۲۵۰ گرم نقره) است و قیمت آن موکول به عرف بازار است.»

نشستن زیاد باعث افسردگی می‌شود

نشست زیاد،افسردگینتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد، میزان بالای نشستن و کم تحرکی با افزایش افسردگی مرتبط است.

از آنجایی که مردم به دستورات ماندن در خانه پایبند بودند یا در ماه‌های اولیه شیوع کووید-۱۹ خود را قرنطینه کردند، رفت‌وآمد‌های روزانه به درهم‌آمیزی بین اتاق خواب و اتاق نشیمن تبدیل شد.

به طور خلاصه، بسیاری از مردم به طور ناگهانی در هنگام شروع همه‌گیری بی‌تحرک‌تر شدند. تحقیقات اخیر منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که مدت زمان بیشتری را  به نشستن ادامه می‌دهند، احتمالا علائم افسردگی بیشتری دارند. بررسی دقیق‌تر در مورد این ارتباط می‌تواند در کمک به افراد در بهبود سلامت روان خود نقش داشته باشد.

ادامه »

قویترین دام شیطان

تفسیر آیات 61 تا 65 سوره مبارکه «اسراء» به دلایل نافرمانی شیطان و رانده شدن او از درگاه خداوند و ویژگی‌های جهنمی‌ها پرداخت که بخشی آن را در ادامه می‌خوانیم؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِینًا * قَالَ أَرَأَیْتَکَ هَذَا الَّذِی کَرَّمْتَ عَلَیَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا * قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُکُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا * وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا * إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا»؛ و هنگامى را که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده کنید پس [همه] جز ابلیس سجده کردند گفت

ادامه »

ایمان ابلیس

با هجوم امواج شبهات و اشکالات مکاتب التقاطی و غیروحیانی پس از انقلاب اسلامی و مضاعف شدن این هجمه‌ها در سالهای اخیر شایسته است نخبگان حوزه و دانشگاه بررسی ادله عقلی و نقلی بحث پراهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و متناسب با فضای جدید جامعه‌ی جهان اسلام و جامعه‌ی جهانی مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند.

ادامه »

نگاهی به کمپانی‌های برهنگی در ایران

(بسم الله الرحمن الرحیم)
 

رضاخان هفدهم دی‌ماه 1314 قانون کشف حجاب در ایران را تصویب کرد و زنان ایرانی باید پوشش‌هایی مثل چادر، روبند و روسری را کنار می‌گذاشتند؛ حالا بعد از 79 سال میراث‌داران رضاخان آزادی را فقط در عدم پوشش می‌بینند و نوع اعتراض خود را به هر شکل ممکن تا کسب هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیا پیش می‌برند.

طاهره قرةالعین تقریباً اولین زنی بود که بدون روبنده در دربار ناصرالدین شاه قاجار سخنرانی کرد و این مسئله را از نخستین نشانه‌های کشف حجاب در ایران توصیف می‌کنند، اما حالا فکر کردن حتی به این مسئله لبخند تلخی را به لب‌ها می‌آورد.

ادامه »

نگاهی به معنا‌های خفته و باور‌های عامیانه در نخل و نخل گردانی

نخل گردانی

در تفکر اسلامی، شهدا گرچه کشته شده ­اند، اما حیات دارند و انسان­های راست ­کرداری هستند که ظفر و شادی واقعی را از آن خود کرده ­اند؛ بنابراین نخل که در نمادشناسی درختان در باغ ایرانی، نمادی از شادی، ظفر، انسان راست­ کردار و درخت حیات است.

عزاداری در رثای آزاد مردان تاریخ از سال‌های دورِ افسانه‌ها و عزا بر مرگ سیاوش تا اسلام و اقامه ماتم بر شهدای دشت کربلا در فرهنگ و تاریخ ایرانیان سبقه‌ای غنی دارد؛

صفحات: 1· 2

  • شعار سال

    آپلود عکس
  • حاج قاسم

    آپلود عکس
  • نماهنگ زیبای مدافعان حرم

  • پند هاي امام علي عليه السلام

  • همسنگران

    همسنگران