برجام پابرجا می ماند/ باید با ایران به زبان احترام سخن گفت

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت تصور می‌کند که توافق هسته‌ای پابرجا بماند.

 آقای ظریف در پاسخ به سوال این شبکه در مورد هشدار دولت آمریکا به ایران، گفت: «ایران به نوع ادبیات ایالات متحده عادت دارد و چنین ادبیاتی روی ما اثرگذار نیست.»

 وی افزود: «معتقدم که اگر تصمیم می‌گرفتند که از زبان احترام، زبان منافع دوجانبه، نتیجه بهتری داشت و ایرانی‌ها هم پاسخ مثبت‌تری می‌دادند.»

 وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران، گفت اطمینان دارد که این توافق پابرجا می‌ماند.

 آقای ظریف گفت: «معتقدم که توافق هسته‌ای پابرجا خواهد ماند. این یک توافق چندجانبه است و توافق چندجانبه را نمی‌توان مورد مذاکره مجدد قرار داد، چراکه این کار به معنی گشودن درب به روی ناشناخته‌هاست.»

 وی تأکید کرد که حتی اگر آمریکا به صورت یکجانبه از توافق کناره‌گیری کند، ایران «گزینه‌های متعددی» برای پاسخ دادن در اختیار دارد.

 او احتمال دیدار با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا را رد نکرد و گفت در صورتی که برای بحث در مورد برجام نیاز به چنین دیداری باشد، ساز و کار مشخصی برای دیدار وزرای ایران و ۱+۵ تعریف شده است.

 وزیر امور خارجه ایران گفت: «چنین احتمالی مطرح نشده و درخواستی انجام نشده است. اگر در مورد مسئله هسته‌ای نیاز به این کار پیش بیاید، ما در توافق هسته‌ای ساز و کاری برای دیدار وزرا داریم.»

 خبرنگار ان‌بی‌سی در این مصاحبه در مورد فرمان اجرایی جنجالی ترامپ که ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به آمریکا را ممنوع می‌کند هم سوال کرد.

 آقای ظریف در پاسخ گفت: «این کار نشانگر خصومت علیه تمام ایرانی‌ها است، حتی اعضای ایرانی پارلمان اروپا، چراکه وزرا و اعضای پارلمانی در اروپا هستند که در ایران متولد شده‌اند و نمی‌توانند وارد ایالات متحده شوند. این مضحک است. پیام [این کار] دولت ایالات متحده چیست؟»

 وی در مورد احتمال رویارویی دو کشور، گفت: «ایران علاقه‌ای به درگیری ندارد. معتقدم که در نهایتا عقلانیت و خرد چیره می‌شود… این کار هیچ کمکی نمی‌کند و هزینه هنگفتی هم بر جای می‌گذارد.»

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.