چگونه جوانان را به خواندن نماز مشتاق کنیم؟

نماز،جوانان


عدم میل و رغبت جوانان و نوجوان به انجام فرایض دینی همچون اقامه نماز، از معضلات و چالش‌های فرهنگی و اعتقادی به شمار می رود که برای برون رفت از آن باید ظرافت، سعه صدر و منطق و عقلانیت لازم از سوی والدین چنین جوانانی لحاظ شود.

بی‌میلی و عدم رغبت برخی جوانان و نوجوانان به انجام فرایض دینی و اقامه نماز از نمونه معضلات و چالش هایی به شمار می رود که گاهی به دغدغه ای جدی میان والدین و خانواده ها تبدیل می شود.

 
بابک رضوی، دانش آموخته رشته معارف اسلامی ، در تشریح دلایل و عوامل موثر در بروز چنین رویه و رفتارهایی از سوی برخی جوانان و نوجوانان اظهار داشت: اصلی ترین و ریشه ای ترین عامل دراین بی میلی و بی انگیزگی را باید در عدم شناخت و آگاهی برخی جوانان به فلسفه دین،عبادت،مناجات جستجو کرد.
 
وی افزود:به واقع در بستر و فضایی که جوان یا نوجوان از هیچگونه شناختی نسبت به اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی و انجام فریضه دینی و ثمرات آن برخوردار نیست،بروز چنین بی میلی و بی انگیزگی نسبت به نماز و یا اتجام امور عبادی و اعتقادی غیر ممکن نخواهد بود.
رضوی گفت:الگو پذیری نامناسب،معاشرت با گروه های هم سن و سال که فاقد چنین اعتقادات و باورهای مذهبی هستند نیز از دیگر عوامل موثر در شکل گیری رفتارهای اینچنینی محسوب می شود.
 
دانش آموخته رشته معارف اسلامی عنوان کرد:الگوبرداری از اطرافیان و همسان سازی رفتارها با گروه های هم سن و سال از سوی برخی از جوانان و نوجوانان از موضوعاتی است که در صورت عدم لحاظ کردن تدبیر،درایت و هوشمندی لازم از سوی والدین می تواند مسبب بروز معضلات و چالش های بسیاری شود.
 
وی افزود:از سوی دیگر نباید از رفتارها و کیفیت و نوع باورهای والدین نیز به سادگی گذشت و طبیعتا در شرایطی که پدر و مادر از انجام فرایض و واجبات دینی همچون نماز سر باز می زنند،بی توجهی یا کم توجهی فرزندان این خانواده ها به مقوله مذکور چندان تعجب آور نخواهد بود.
 
وی افزود: در سیر حیات فرزندان از کودکی تا نوجوانی و سپس جوانی،رعایت زنجیره ای از بایدهای و نبایدها از ضروریاتی است که در رشد،پویایی،تکامل و تعالی روحی،روانی و فکری فرزندان را تضمین می کند و در صورت بروز خلل در این سیکل و روند،تکوین و رشد شخصیتی و اعتقادی جوانان و نوجوانان با بن بست ها و چالش های عدیده ای مواجه خواهد شد.
 
*از جهل به نیازهای خویش تا رفتارهای نامتعارف مدعیان دینداری 
 
مهدی فروزش جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی ، در تشریح عوامل موثر در بروز برخی بی میلی ها به انجام واجبات و فرایض دینی همچون نماز از سوی برخی نوجوانان و جوانان عنوان کرد:تحقیقات و پژو هش های علمی این واقعیت را به اثبات رسانده که اساسا افرادی که نسبت به چارچوب‌ها و ارزش های اعتقادی و دینی بی تفاوت هستند از منظر روحی و روانی در معرض آسیب‌ها و سرخوردگی‌های بیشتر ی قرار می گیرند.
 
وی افزود: انجام فرایض دینی و واجباتی همچون نماز،به نوعی تحکیم بخش اراده افراد است و در طیف ها،اقشار و گروه هایی که فاقد این اعتقادات هستند، احتمال بروز لغزش های روحی،روانی بیشتر به چشم می‌خورد.
 
فروزش بیان کرد: به واقع این طیف و تیپ از جوانان و نوجوانان به نیازهای واقعی درونی خویش آگاه نیستند و همین جهل و بی اطلاعی باعث می‌شود از سوی این افراد به مقوله نماز توجه چندانی نشود.
 
جامعه‌شناس وآسیب‌شناس مسائل اجتماعی گفت: یکی دیگر از دلایل و عوامل موثر در فاصله گرفتن از انجام فرایض دینی همچون نماز به برخی رفتارهای افراد به ظاهر دیندار معطوف می‌شود که این امر ذهنیت جوانان و نوجوانان را مخدوش و مکدر می‌کند.
 
وی افزود: به واقع در چنین تلقی و ذهنیتی نقش والدین بسیار موثر است و باید این واقعیت برای جوانان و نوجوانان اینچنینی تفهیم شود که اصل و واقعیت دین از این ناخالصی ها مبراست و اگر عده‌ای با ادعای دینداری رفتاری بر خلاف دین انجام می‌دهند ناشی از اصل دین نیست، بلکه ریشه آن را باید در سوء استفاده‌ای جستجو کرد که از دین می‌شود و می‌تواند این سوء استفاده در هر حوزه دیگری نیز قابل مشاهده باشد.
 
فروزش عنوان کرد:نقش نهادهای فرهنگی، آموزش و پرورش، خانواده، گزینش صحیح دوستان و گروه‌های هم سن و سال در پیشگیری از چنین تلقی و ذهنیت‌های نادرستی بسیار موثر است.
 
وی در پایان یادآور شد: در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که باید در مواجهه با چنین جوانان و نوجوانانی، منطق و عقلانیت در تعاملات و توجیه جوانان و نوجوانان سر لوحه والدین قرار گیرد،امر و اصلی حائز اهمیت که متاسفانه از سوی برخی والدین مورد کم توجهی و بی توجهی واقع می شود و اساسا به زعم برخی والدین باید در مقابل چنین رفتارهایی برخوردهای خشن، سلبی و قهری اعمال شود که این رویه و رویکرد کاملا اشتباه است و باید با منطق و عقلانیت و توجیه کردن این تیپ از جوانان و نوجوانان به نحوی جدی و عمیق آنها را به واقعیت‌ها و حقیقت دین و فریضه نماز آشنا و آگاه ساخت.
 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.